Element caracteristic al Intrarii Mari, cu mare impact asupra credincioşilor, Heruvicul este cântarea lenta şi mareata intonata la strana în care melodia şi cuvintele se unesc pentru a ne pregati duhovniceste sa-L primim pe Hristos, Împaratul tuturor, Care se jertfeste pentru noi. Denumirea de Heruvic sau Imn heruvimic vine de la afirmatia acestei cântari ca noi, cei care participam la Sfânta Liturghie, îi închipuim tainic pe heruvimii care intoneaza cântarea întreit sfânta "facatoarei de viaţa Treimi". Prin extensie tot denumirea de Heruvic se foloseste şi pentru imnele speciale care se cânta în timpul Intrarii Mari în Joia şi Sâmbata Mare şi anume "Cinei Tale celei de Taina" şi respectiv "Sa taca tot trupul". Conceput initial sa fie cântat conţinuu, heruvicul este întrerupt, din secolul al XII-lea de pomenirile rostite de preot cu voce tare, pastrându-si însa unitatea.
Heruvicul a fost introdus în
anul 574
Heruvicul nu a fost prezent de la
început în rânduiala Sfintei Liturghii ci a fost introdus doar în a doua
jumatate a secolului al VI-lea. În primele secole, ritualul Intrarii Mari fiind
foarte simplu, darurile erau aduse de catre diaconi în tacere, în timp ce
credincioşii îsi dadeau sarutul păcii. Spre sfârsitul secolului al IV-lea, desi
aducerea darurilor capata o solemnitate deosebita fiind interpretata ca
purtarea lui Hristos spre patima şi mormânt, ea se savârseste în conţinuare în
tacere. Aceasta tacere,
considera Teodor de Mopsuestia, este impusa de reculegerea şi teama cu care
trebuie sa participam la acest moment .
Istoricul Cedrenus, în
lucrarea sa Historianum compendium (secolul XI) ne informeaza ca Imnul
heruvimic a fost introdus în timpul împaratului bizantin Iustin II (565-578) în
anul 574, patriarh fiind Ioan III Scolasticul (565-577). Tot atunci s-a hotarât
ca în Joia Mare sa se cânte imnul "Cinei Tale celei de Taina".
Profesorul Robert Taft a lansat ipoteza ca
înainte de introducerea heruvicului se cântau antifonic , cu refrenul Aliluia,
versetele 7-10 ale Psalmului 23: "Ridicati, capetenii, portile voastre şi
va ridicati portile cele vesnice şi va intra Împaratul slavei. Cine este acesta Împaratul slavei? Domnul Cel
tare şi puternic, Domnul Cel tare în razboi. Ridicati, capetenii, portile
voastre şi va ridicati portile cele vesnice şi va intra Împaratul slavei. Cine este acesta Împaratul slavei? Domnul
puterilor, Acesta este Împaratul slavei". În anul 574, sustine el,
Heruvicul propriu-zis s-a adaugat refrenului Aliluia. În perioada urmatoare, pâna în
secolul al X-lea, s-a renunţat la versetele din psalmi ramânând doar Imnul
heruvimic şi Aliluia .
Cântarea "Sa taca
tot trupul" este preluata din rânduiala Liturghiei Sfântului Iacob,
înlocuind din secolele XI-XII, Heruvicul obisnuit la Liturghia Sfântului Vasile
cel Mare din Sâmbata Mare.
Textul românesc al
Heruvicului este o traducere a variantei slave a acestuia:
"Noi care pe heruvimi cu taina închipuim şi facatoarei de viaţa
Treimi întreit sfânta cântare aducem, toata grija cea lumeasca acum sa o
lepadam... ca pe Împaratul tuturor sa-L primim, pe Cel, de cetele îngeresti,
nevazut înconjurat. Aliluia. Aliluia. Aliluia."
Diferenta fata de textul
grecesc actual consta în prezenta adverbului "acum" şi în folosirea
expresiei "aducem" (cântarea întreit sfânta) în loc de "cântam".
Manuscrisele vechi ale
Sfintei Liturghii nu cuprind de obicei textele cântarilor ci doar ale
rugăciunilor de aceea este greu de reconstituit textul originar al Heruvicului.
Totusi analiza manuscriselor
care cuprind aceasta cântare ne indica prezenta adverbului "acum" în
textul grecesc pâna prin secolul al XVI-lea. Aşa dar varianta slava pastreaza
forma veche a imnului. Reintroducerea acestui adverb în ultima editie a
Liturghierului românesc (2000) este salutara deoarece el întareste mesajul
Heruvicului exprimând imperativul lepadarii imediate, "acum", a
grijii lumesti pentru a putea aduce cântarea întreit sfânta şi a-L primi pe
Împaratul tuturor.
Varianta slava "aducem"
(cântarea întreit sfânta) vine probabil din confuzia lui prosagontes (aducem)
cu prosadontes (cântam) întâlnit în toate manuscrisele grecesti. Totusi nu este
gresit a spune ca "aducem" cântarea întreit sfânta având în vedere
faptul ca şi în alte contexte se vorbeste despre aducerea unei cântari (de
exemplu în rugăciunea trisaghionului).
Tema centrala a Heruvicului
este legata de semnificatia Intrarii Mari. Prin aducerea darurilor la altar
Biserica se aduce pe sine însasi facându-se partasa jertfei lui Hristos pentru
ca ea este Trupul Lui. Dar Hristos însusi este "Cel ce aduce şi Cel ce Se
aduce, Cel ce primeste şi Cel ce Se împarte".
Aşa dar Intrarea Mare este
o expresie simbolica a asumarii jertfei de catre Hristos şi a participarii
noastre la aceasta jertfa perceputa ca o intrare triumfala a Împaratului
tuturor înconjurat de puterile îngeresti. "Împaratul tuturor se jertfeste aratându-ne
adevarata stapânire pe care o câstiga prin aceasta peste suflete ca Cel mai
adevarat Împarat. Este paradoxul Împaratului care se jertfeste aratând marea
putere a lui Dumnezeu care ridica lumea din haos prin iubire şi în vederea unei
iubiri vesnice şi fericite în Împaratia Sfintei Treimi". Dumnezeu,
sculându-L pe Hristos din morti şi asezându-L de-a dreapta Sa în ceruri
"toate le-a supus sub picioarele Lui, şi, mai presus de toate, L-a dat pe
El cap Bisericii" (Efeseni 1, 20-22). Heruvicul ne descopera slava şi
puterea Împaratiei cerurilor care ni s-a deschis în Hristos noua, membrilor
Bisericii, unindu-ne cu puterile îngeresti în slavirea Treimii,.
Heruvicul este o introducere la Liturghia
credincioşilor pregatindu-ne pentru împartasirea cu Hristos
În evlavia populara Heruvicul este perceput de
regula ca referindu-se strict la Intrarea Mare înţelegând ca urmare prin
primirea "Împaratului tuturor" întâmpinarea procesiunii Intrarii
Mari. Astfel uneori se ajunge la exagerari nemaifacându-se diferenta între
darurile consacrate şi cele
neconsacrate. Dupa cum observa Nicolae Cabasila, unii se închina darurilor
purtate la Vohodul Mare socotindu-le drept Trup şi Sânge al Lui Hristos .
Probabil din acelasi motiv unii credincioşi doresc sa fie atinsi pe cap cu
Sfântul Potir.
Dar Heruvicul nu se refera doar
la Intrarea Mare. Analiza textului sau scoate în evidenta faptul ca acesta este
o introducere la întreaga actiune liturgica ce urmeaza, de la anafora la
împartasire. Aceasta interpretare a imnului heruvic este confirmata de
patriarhul Eutihie al Constantinopolului care (în sec. VI) protesteaza
împotriva celor care credeau ca psalmul cântat atunci în timpul Intrarii mari
se refera strict la acea procesiune. Teodor de Andida interpreteaza în acelasi
sens : "Imnul heruvic, care se cânta, îndeamna pe toţi sa fie mai cu luare
aminte de acum şi pâna la sfârsitul Liturghiei, lasând toata grija de aici, ca
sa primeasca pe Marele Împarat, prin împartasire". Aceasta interpretare a
fost preluata în Comentariul lui Sofronie al Ierusalimului şi interpolata în
cel al Sfântului Gherman al Constantinopolului.
Termenul grecesc folosit pentru
primirea lui Hristos este ipodehomai, care înseamna a primi în comuniune, a se
împartasi, la forma de participiu viitor (ipodexomenoi). Acest termen este
folosit în mod curent pentru împartasirea cu Trupul şi Sângele Domnului iar
forma de participiu viitor ne arata ca se refera la înpartasirea care va urma
în cadrul Liturghiei.
Privind Heruvicul nu ca pe o
parte izolata a Liturghiei ci în legatura cu ceea ce va urma, ca o pregatire
pentru anafora şi Împartasire înţelegem ca cântarea întreit sfânta pe care o
aducem închipuindu-i tainic pe heruvimi este imnul îngeresc "Sfânt, Sfânt,
Sfânt, Domnul Savaot..." pe care îl vom cânta în timpul anaforalei. Iar îndemnul de a lepada toata grija
lumeasca este o anticipare a exclamatiei "Sus sa avem inimile!" de
dinainte de anafora.
Aşa dar Imnul heruvimic îi
învata pe credincioşi ca ei, care vor cânta cântarea întreit sfânta a
heruvimilor (Sfânt, Sfânt, Sfânt Domnul Savaot? din timpul anaforalei) trebuie
sa lase toata grija cea lumeasca (sus sa avem inimile) ca sa-L primeasca pe
Hristos prin împartasire.
Aceiasi invatatura este exprimata şi de cele doua heruvice speciale din
Sâmbata şi Joia Mare:
"Sa taca tot trupul omenesc şi sa stea cu frica şi cu cutremur şi
nimic pamântesc întru sine sa nu gândeasca (cu alte cuvinte sa lepadam toata
grija lumeasca, sus sa avem inimile); ca Împaratul împaratilor şi Domnul
domnilor merge sa se junghie şi sa se dea spre mâncare credincioşilor
(împartasirea). Si merg înaintea Lui cetele îngeresti, cu toata capetenia şi
puterea, heruvimii cei cu ochi multi şi serafimii cei cu câte sase aripi,
fetele acoperindu-si şi cântând cântarea: Aliluia, Aliluia, Aliluia."
Heruvicul din Joia Mare
exprima faptul ca întreaga Liturghie a credincioşilor este o actualizare a
Cinei celei de Taina. Astfel şi acest heruvic este o pregatire pentru restul
slujbei:
Cinei Tale celei de Taina,
Fiul lui Dumnezeu, astazi partas ma primeste, ca nu voi spune vrajmasilor Tai
Taina Ta, nici sarutare îti voi da ca Iuda, ci ca tâlharul marturisindu-ma
strig Tie: Pomeneste-ma, Doamne, întru Împaratia Ta.
În concluzie putem spune ca
Heruvicul este o pregatire pentru întreaga Liturghie a credincioşilor
atragându-ne atentia asupra privilegiului înfricosator de a participa la
aceasta alaturi de puterile îngeresti şi închipuind tainic pe heruvimi. Scopul
acestei participari este primirea lui Hristos, Împaratul tuturor, prin
împartasire. Pentru a ne face vrednici de aceasta este nevoie sa lepadam toata
grija cea lumeasca.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu