Dumnezeu Cuvântul ne vorbeste şi ni se împărtăseste prin cuvânt în prima parte a Sfintei Liturghii numită, pentru aceasta, Liturghia Cuvântului. Dar această împărtăsire nu se realizează numai prin citirea cuvântului lui Dumnezeu cuprins în Sfânta Scriptură ci şi prin actualizarea acestuia în adunarea euharistică prin predică.
În Biserica primară predica
era rostită imediat după lecturile din Sfânta Scriptură
Încă de la început predica
liturgică era rostită imediat după lecturile din Sfânta Scriptură. Sfântul
Iustin Martirul şi Filosoful, în cea mai veche descriere a Sfintei Liturghii
păstrată până astăzi, alcătuită la jumătatea secolului al II-lea după Hristos,
arată că după adunarea creştinilor pentru săvârsirea Sfintei Liturghii "se
citesc memoriile apostolilor (Evangheliile n.n.) şi scrierile profetilor
(Vechiul Testament n. n.) câtă vreme îngăduie timpul. Apoi, după ce cititorul
încetează, întâistătătorul (episcop sau preot n.n.) tine un cuvânt prin care
sfătuieste şi îndeamnă la urmarea acestor învătături". Din Constitutiile
Apostolice aflăm că uneori se tineau chiar mai multe predici: "Preotii să
povătuiască pe credincioşi, fiecare din ei pe rând, nu toţi deodată, iar la
urmă episcopul" . Diverse referinte ulterioare din scrierile Părintilor şi
Scriitorilor bisericesti (Clement Alexandrinul, Origen, Sfântul Ioan Gură de Aur
etc.) ne încredintează că predica era rostită imediat după lecturile biblice.
Predica mărturiseste că
Cuvântul lui Dumnezeu a fost auzit, primit şi înteles
Este adevărat că asezarea
predicii după lecturile biblice se explică într-o anumită măsură şi prin
preluarea, în cadrul Liturghiei Cuvântului, a structurii serviciului divin de
la sinagogă care consta în rugăciuni, cântări de psalmi, citiri biblice şi
predică. Dar acestei
structuri i s-a dat o cu totul altă încărcătură astfel încât argumentele principale
pentru rostirea predicii imediat după lecturile biblice tin de esenta
Liturghiei. De aceea este important să înţelegem mai întâi care este sensul
predicii în Liturghie.
Predica trebuie să fie o
Omilie adică să se întemeieze pe textele biblice (Evanghelie si/sau Apostol)
citite la Liturghia respectivă. Ea poate lua forma concretă a omiliei exegetice
(explicarea verset cu verset a pericopei citite) sau a omiliei tematice,
dezvoltând o temă extrasă din textul biblic citit. Dar omilia nu este o simplă explicare
a unui pasaj din Scriptură ci actul sacramental al împărtăsirii cuvântului
Tatălui de către Fiul Său preaslăvit, Iisus Hristos, prin predicatorul Său
hirotonit, adunării euharistice "nu în cuvinte de înduplecare ale
întelepciunii omenesti ci în adeverirea Duhului şi a puterii" (I Corinteni
2, 4) . Scopul predicii este de a împărtăsii adunării Bisericii, în locul şi
timpul concret în care se săvârseste Sfânta Liturghie, cuvântul unic pe care
Tatăl l-a vestit lumii prin Fiul Său. Predica mărturiseste astfel că Cuvântul a
fost auzit, primit şi înteles, esenta ei constând tocmai în legătura vie cu
Evanghelia care s-a citit.
Ea este asadar o conţinuare
firească a lecturilor biblice formând împreună cu acestea momentul central al
Liturghiei Cuvântului, împărtăşirea cu Dumnezeu Cuvântul prin cuvânt. Predica
face şi legătura între Cuvânt şi Taină, între Liturghia Cuvântului şi Liturghia
Euharistică, pregătind credincioşii pentru împărtăşirea cu Trupul şi Sângele
Domnului.
Mutarea predicii se datorează
scăderii evlaviei
În decursul timpului predica a fost mutată la
priceasnă, după împărtăşirea preotului, sau chiar la sfârsitul Liturghiei.
Această mutare s-a făcut pe fondul scăderii evlaviei şi a râvnei
credincioşilor, din motive care nu numai că nu tin de logica internă a Sfintei
Liturghii ci uneori chiar o contrazic. Se încerca astfel retinerea cât mai mult
la slujbă a credincioşilor, stiut fiind faptul că, încă din vremea Sfântului
Ioan Gură de Aur, unii
dintre acestia plecau după
ascultarea predicii. Pe de altă parte se căuta a-i ajuta pe cei care ajungeau
mai târziu la slujbă să nu piardă predica.
Predicarea la priceasnă
contrazice logica internă a Sfintei Liturghii
Disparitia împărtăsaniei generale
a credincioşilor a lăsat un gol pe care predicarea la priceasnă încearcă să-l
umple înlocuind cuminecarea cu Trupul şi Sângele Domnului cu împărtăşirea cu
Dumnezeu Cuvântul prin predică. Dar aceasta contrazice logica desfăsurării
actului liturgic deoarece împărtăşirea prin cuvânt este centrul Liturghiei Cuvântului,
cele două modalităti de împărtăsire cu Hristos, prin cuvânt, respectiv cu
Însusi Trupul şi Sângele Său, neexcluzându-se şi neînlocuindu-se ci
presupunându-se reciproc, împărtăşirea prin cuvânt fiind o pregătire pentru
împărtăşirea cu Sfintele Taine.
Chiar şi atunci când credincioşii
se împărtăsesc cu Sfintele Taine, predicarea la priceasnă nu se justifică ca o
pregătire imediată pentru cuminecare. Rânduiala Liturghiei ne arată că imediat
înainte de împărtăşirea credincioşilor se cântă chinonicul (imnul împărtăsirii)
şi se rostesc rugăciuni speciale, acte menite să îi ajute pe credincioşi să se
adune în sine cercetându-si sufletul şi pregătindu-se astfel pentru întâlnirea
cu Hristos. Predicii, ca pregătire pentru împărtăsire îi este rezervat un alt
context, în cadrul Liturghiei Cuvântului.
În favoarea predicării la
priceasnă s-a încercat să se argumenteze prin aceea că preotul care tocmai s-a
împărtăsit poartă plenitudinea vieţii lui Hristos în el fiind un hristofor, un
purtător al lui Hristos euharistic. Dar preotul este un hristofor şi înainte de
a se împărtăsi la Liturghia respectivă pentru că el s-a împărtăsit de atâtea
ori până atunci. Si chiar la acea Liturghie el s-a împărtăsit cu Dumnezeu
Cuvântul prin lecturile biblice şi, de aceea, imediat după primirea cuvântului
lui Dumnezeu din Apostol şi Evanghelie este momentul de a-l împărtăsi adunării
euharistice ca mărturisire a primirii şi înţelegerii lui de către Biserică.
Remarcăm de asemenea paralelismul dintre cele două părti ale Sfintei Liturghii
şi în această privintă: preotul, după ce se împărtăseste la Liturghia
Cuvântului cu Dumnezeu Cuvântul prin cuvânt, îl împărtăseste adunării
euharistice prin predică iar, la Liturghia Euharistică, după ce se împărtăseste
cu Trupul şi Sângele Domnului, îi împărtăseste şi pe credincioşi cu Sfintele
Taine.
Predicarea la sfârsitul
Liturghiei nu mai este un act sacramental
Mutarea predicii la sfârsitul
Liturghiei este privită ca un efect al scăderii calitătii acesteia. O predică
slabă ajunge chiar să conturbe uneori desfăsurarea slujbei şi de aceea s-a
considerat că este preferabil să fie rostită la sfârsit. Acest motiv nu
justifică însă mutarea. Scotând predica din contextul Sfintei Liturghii şi
asezându-o după momentul cuminecării aceasta îsi pierde calitatea de act
sacramental, de împărtăsire cu cuvântul lui Dumnezeu, devenind o simplă
cuvântare. Constatarea existentei unei crize a predicii nu trebuie să ducă la
eliminarea predicii din Liturghie ci la reconsiderarea actului predicatorial,
la căutarea mijloacelor prin care predica poate fi cu adevărat actul
sacramental al împărtăsirii cuvântului Tatălui de către Fiul Său preaslăvit,
Iisus Hristos, prin predicatorul Său hirotonit, adunării euharistice.
Urmările mutării predicii spre
sfârsitul Liturghiei sunt negative
Potrivit cuvintelor Mântuitorului
"fiecare pom se cunoaste după roadele lui. Că nu se adună smochine din
mărăcini şi nici nu se culeg struguri din spini" (Luca 6, 44). Dincolo de
orice argument s-au remarcat urmările mutării predicii fie la priceasnă fie la
sfârsitul Liturghiei: micsorarea interesului credincioşilor pentru comentarea
pericopelor biblice, ignoranta în privinta Scripturii, încurajarea participării
numai la o parte din slujbă, scăderea zelului pentru predică la liturghisitori,
înlocuirea omiliei cu predici tematice care, în multe cazuri, nu au legătură cu
citirile biblice etc. Aşa dar urmări negartive în ceea ce priveste slujirea
Liturghiei şi participarea la aceasta.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu