Deschiderea antimisului marcheaza
sfârsitul Liturghiei catehumenilor, deschisa participarii tuturor, care are un
caracter predominant catehetic, de propovaduire a Evangheliei lumii. În ea Dumnezeu Cuvântul ne vorbeste, ne
învata şi ni se împartaseste prin cuvânt. Urmeaza cea de a doua parte a Sfintei
Liturghii, Liturghia credincioşilor sau euharistica, în care Biserica se separa
de lume pentru a aduce, în Hristos, jertfa euharistica cea fara de sânge şi a
fi înaltata în Împaratia cerurilor, la ospatul Stapânului, primind ca hrana
însusi Trupul şi Sângele Domnului.
La început toţi credincioşii se împartaseau la
Liturghie
În Biserica primara era de
neconceput ca cei ce participa la Liturghia euharistica sa nu se împartaseasca.
Canoanele 8 şi 9 apostolice şi canonul 2 al sinodului de la Antiohia sunt
categorice în aceasta privinta amenintând cu afurisirea (excomunicarea) atât pe
clericii cât şi pe laicii care participa la slujba şi nu se cumineca. De aceea
la sfârsitul Liturghiei Cuvântului paraseau biserica atât catehumenii cât şi
penitentii, adica cei opriti de la împartasanie datorita unor pacate grave, la
îndemnul diaconului: "Cei care nu participa la împartasanie sa paraseasca
adunarea!". "Potrivit sensului liturgic numai cei ce se împartasesc,
numai credincioşii participa la Sfânta Liturghie. Si este un privilegiu
înfricosator". Cât de mult ne-am îndepartat în zilele noastre de la
aceasta înţelegere când majoritatea credincioşilor ramân în biserica la Liturghia
celor credincioşi fara sa constientizeze privilegiul înfricosator pe care îl
reprezinta aceasta, fara sa-si puna problema ca ar trebui sa duca o astfel de
viaţa încât sa poata sa se împartaseasca de fiecare data şi fara sa înteleaga
ca numai împartasindu-se au participat deplin la Liturghie.
Liturghia credincioşilor începe
cu rostirea de catre diacon a doua ectenii mici. Aceste ectenii sunt o ramasita
a ecteniei mari care în secolele IV-V era rostita doar dupa plecarea
catehumenilor şi a penitentilor. Dupa mutarea ecteniei mari, mai întâi înainte
de trisaghion iar din secolul al XIII-lea în locul ei actual, la începutul
Liturghiei credincioşilor întâlnim în manuscrise doua ectenii cu un numar variabil
de cereri stabilite astfel încât sa dea posibilitatea preotului de a citi
rugăciunile pentru credincioşi.
Initial se rosteau trei rugăciuni
pentru credincioşi, prima în taina celelalte cu voce tare, dupa cum aflam din
canonul 19 al sinodului de la Laodiceea (363). Dar manuscrisele liturgice,
începând cu cele mai vechi (secolul al VIII-lea) cuprind doar câte doua
rugăciuni, diferite pentru Liturghia Sfântului Ioan Gura de Aur şi Liturghia
Sfântului Vasile cel Mare. În ceea ce priveste a treia rugăciune s-a emis
ipoteza ca ar fi rugăciunea plecarii capetelor de la Liturghia Sfântului Ioan
Gura de Aur aflata astazi dupa Tatal nostru .
Rugăciunile pentru credincioşi rostite în numele clerului dar
îmbratisându-i pe toţi credincioşii scot în evidenta faptul ca privilegiul înfricosator de a participa la
Liturghie înseamna o împreuna-slujire a clericilor şi a laicilor în care se
distinge clar slujirea preotiei harismatice de slujirea preotiei împaratesti a
credincioşilor. În cele ce urmeaza ne vom apleca asupra rugăciunilor de la
Liturghia Sfântului Ioan Gura de Aur prezentându-le pe scurt şi pe cele ale
Sfântului Vasile cel Mare.
"Multumim Tie Doamne,
Dumnezeul Puterilor, Care ne-ai învrednicit pe noi a sta şi acum înaintea
Sfântului Tau Jertfelnic şi a cadea la îndurarile Tale, pentru pacatele noastre
şi pentru pacatele cele din nestiinta ale poporului. Primeste, Dumnezeule,
rugăciunea noastra; fa-ne sa fim vrednici a-Ti aduce rugăciuni, cereri şi
jertfe fara sânge pentru tot poporul Tau; şi ne învredniceste pe noi, pe care
ne-ai pus întru aceasta slujba a Ta, cu puterea Duhului Tau Celui Sfânt, ca
fara de osânda şi fara de sminteala, întru marturia curata a cugetului nostru,
sa Te chemam pe Tine în toata vremea şi în tot locul, şi auzindu-ne pe noi,
milostiv sa ne fii noua, întru multimea bunatatii Tale".
Prima
rugăciune pentru credincioşi a Sfântului Ioan Gura de Aur începe cu o multumire adusa de catre protos
în numele clericilor slujitori pentru vrednicia primita prin hirotonie de a
mijloci pentru popor savârsind Sfânta Liturghie.
Textul face trimitere la
capitolul 9 din Epistola catre Evrei în care Sfântul Pavel arata suprematia lui
Hristos, "Arhiereul bunatatilor viitoare" (v. 11) şi
"Mijlocitorul unui nou testament" (v. 15) fata de arhiereul legii
celei vechi. Arhiereul legii vechi aducea jertfe sângeroase "pentru sine
şi pentru pacatele poporului" (v. 7) jertfe care "nu aveau însa
puterea de a desavârsi cugetul închinatorului" (v. 9).
Preotia creştina a Noului
Testament este împlinirea mijlocirii lui Hristos pe care preotia legii vechi
doar o preînchipuia. "De vreme ce firea omului nu poate suferi fiinta
dumnezeirii, cu iconomia Ta ai asezat dascali asemenea noua care stau pe scaunul
Tau ca sa aduca Tie jertfa şi prinos pentru tot poporul Tau" se arata în
rugăciunea de la hirotonia episcopului.
La
Sfânta Liturghie clericii se roaga sa fie învredniciti a aduce pentru pacatele
lor şi pentru pacatele cele din nestiinta ale poporului "rugăciuni, cereri
şi jertfe fara de sânge".
Jertfa fara de sânge este jertfa
euharistica ce înlocuieste jertfele sângeroase ale legii vechi, este
actualizarea jertfei mântuitoare a lui Hristos care "a intrat odata pentru
totdeauna în Sfânta Sfintelor, nu cu sânge de tapi şi de vitei, ci cu însusi
sângele Sau, şi a dobândit o vesnica rascumparare" (v. 12). El "Care,
prin Duhul cel vesnic, S-a adus lui Dumnezeu pe Sine, jertfa fara de prihana,
va curati cugetul vostru de faptele cele moarte, ca sa slujiti Dumnezeului
celui viu" (v. 14).
Acelasi Duh Sfânt da putere
preotiei creştine: "Dumnezeiescul Har, cel ce totdeauna pe cele
neputincioase le vindeca şi pe cele cu lipsa le împlineşte" rânduieste
slujitorii ierarhiei sacramentale. De aceea la slujba hirotoniei arhiereul se
roaga ca preotul "sa primeasca acest mare har al Sfântului Tau Duh
întru viaţa curata şi credinta nestramutata", să se umple de darul
Sfântului Duh "ca să se facă vrednic a sta fară prihană în faţa
jertfelnicului Tău".
La
fiecare Sfânta Liturghie, rostind rugăciunea pentru credincioşi, preotul
trebuie sa-si aminteasca ca numai viaţa curata şi credinta nestramutata
dobândita cu puterea Sfântului Duh îl poate face sa-si împlineasca misiunea de
mijlocitor catre Dumnezeul cel milostiv şi iubitor de oameni fara de osânda şi
fara de sminteala întru marturia curata a cugetului precum Sfântul Pavel (II
Corinteni 1, 12).
Rugăciunea paralela a Sfântului
Vasile cel Mare subliniaza faptul ca Dumnezeu este Cel ce ne-a descoperit mai
întâi taina mântuirii (I Timotei 3, 16) şi a rânduit preotia sacramentala în
puterea Sfântului Duh, El fiind Cel care lucreaza în slujitorii Lui (I
Corinteni 12, 4-6).
"Iarasi şi de multe ori
cadem la Tine şi ne rugam Tie, Bunule şi Iubitorule de oameni, ca privind spre
rugăciunea noastra, sa curatesti sufletele şi trupurile noastre de toata
necuratia trupului şi a duhului şi sa ne dai noua sa stam nevinovati şi fara de
osânda înaintea Sfântului Tau Jertfelnic. Si daruieste, Dumnezeule, şi celor ce
se roaga împreuna cu noi spor în viaţa, în credinta şi în înţelegerea cea
duhovniceasca. Da lor sa-Ti slujeasca totdeauna cu frica şi cu dragoste, şi
întru nevinovatie şi fara osânda sa se împartaseasca cu Sfintele Tale Taine şi
sa se învredniceasca de cereasca Ta Împaratie."
În cea de a doua rugăciune pentru credincioşi a Sfântului Ioan Gura de Aur clericii se roaga
mai întâi pentru ei însisi apoi, în cea de a doua parte, pentru popor.
În prima parte se reia cererea
din rugăciunea anterioara de a fi învredniciti sa stea "nevinovati şi fara
de osânda înaintea sfântului jertfelnic". Marturisind nevrednicia pentru
aceasta înalta slujire clericii îsi îndreapta toata nadejdea spre Dumnezeu,
singurul care ne poate face vrednici curatindu-ne de toata întinaciunea
trupului şi a sufletului.
Rugăciunea îi cuprinde apoi pe "cei ce se
roaga împreuna cu noi", adica poporul dreptcredincios din biserica.
Pentru ei se cere sporul în viaţa, în credinta şi în înţelegerea
duhovniceasca. Viata curata şi credinta tare este asadar o conditie şi pentru
slujirea laicilor. Înţelegerea duhovniceasca potrivit Sfântului Pavel consta în
cunoasterea voii lui Dumnezeu şi împlinirea ei (Coloseni 1, 99). În contextul
concret al acestei rugăciuni înţelegerea duhovniceasca înseamna şi angajarea
constienta în slujirea Sfintei Liturghii prin înţelegerea a tot ceea ce se
savârseste în timpul slujbei. În conţinuare rugăciunea ne descopera felul în
care trebuie sa slujeasca laicii şi anume "cu frica, cu dragoste şi întru
nevinovatie". Slujirea lor
culmineaza în împartasirea cu Sfintele Taine care le deschide calea spre
Împaratia lui Dumnezeu. Învatam din aceasta rugăciune ca doua caracteristici
esenţiale ale slujirii laicilor la Sfânta Liturghie sunt înţelegerea
duhovniceasca a slujbei şi împartasirea cu Sfintele Taine.
Rugăciunea paralela a Sfântului
Vasile cel Mare se concentreaza pe pregatirea pentru savârsirea jertfei
euharistice preotul cerând "cuvânt întru deschiderea gurii noastre, ca sa
chemam harul Sfântului Duh peste Darurile ce se vor pune înainte".
Sa acordam mai multa atentie
rugăciunilor pentru credincioşi
A fi credincios înseamna a fi
consacrat în slujirea lui Dumnezeu, fie în ierarhia sacramentala fie ca laic,
un privilegiu şi o raspundere extraordinara pe care trebuie sa o primim cu
toata seriozitatea. Rugăciunile pentru credincioşi ne constientizeaza asupra
acestei raspunderi înca de la începutul Liturghiei credincioşilor. De aceea
trebuie sa le acordam toata atentia care li se cuvine desi citirea lor în taina
şi uneori în graba îi împiedica pe preoti sa staruie asupra lor iar pe laici
chiar sa le auda.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu