Biserica este umanitatea restaurata în Hristos, chemata sa ajunga la unitate
în iubire dupa chipul Sfintei Treimi şi marturisind credinta în Sfânta Treime.
În Biserica omul se împlineşte ca persoana în comuniune cu Dumnezeu şi cu
semenii. De aceea participarea fiecarui credincios la Sfânta Liturghie, slujba
în care Biserica se înalta, ca Trup al lui Hristos, în Împaratia lui Dumnezeu,
nu poate fi un act individual ci trebuie sa fie un act personal, în comuniune
cu Dumnezeu şi cu întreaga umanitate. În Sfânta Liturghie umanitatea toata,
rascumparata de Dumnezeu, se unifica şi devine o icoana. Si aceasta icoana
exprima doua aspecte: iubirea şi credinta în Dumnezeu . Aceasta unitate în
credinta şi în dragoste care, dupa cum remarca înca din secolul al II-lea d.H.
Sfântul Ignatie al Antiohiei , caracterizeaza Biserica, se înfaptuieste în
Sfânta Liturghie, în mod concret, înainte de aducerea Sfintei Jertfe, prin doua
acte: sarutarea păcii şi marturisirea credintei prin rostirea Crezului.
Sărutarea păcii înseamna
îmbracarea fiecaruia şi a tuturor în iubirea lui Hristos
Din secolul al XI-lea sarutarea păcii se restrânge în general la clericii din altar. Ca urmare îndemnul diaconului la dragoste reciproca nu se mai concretizeaza într-un act, chemarea la o actiune devenind chemarea la o stare sufleteasca. Aceasta actiune avea însa o importanta deosebita fiind o lucrare sfânta a iubirii, semnul şi ritualul vazut prin care - în chip nevazut dar real - se savârsea revarsarea iubirii lui Dumnezeu în inimile credincioşilor, era îmbracarea fiecaruia şi a tuturor laolalta în iubirea lui Hristos. A te îmbraca în iubirea lui Hristos înseamna a primi harul dumnezeiesc care te face sa-ti depasesti limitele egoismului şi sa te asemeni lui Dumnezeu îmbratisând pe toţi în iubire, chiar şi pe dusmani. A te îmbraca în iubirea lui Hristos înseamna sa nu mai vezi în aproapele tau, începând chiar cu cel ce se întâmpla sa fie lânga tine în biserica, un strain sau chiar un dusman, ci un frate. Înseamna sa constientizezi faptul ca Hristos ne uneste pe toţi în Biserica, ca madulare ale Trupului Sau, prin participare la Sfânta Liturghie. Daruindu-si sarutul păcii creştinii marturisesc credinta ca se împartasesc de iubirea celui ce este prezent în mijlocul lor precum a promis: unde sunt doi sau trei, adunati în numele Meu, acolo sunt şi Eu în mijlocul lor (Matei 18, 20). De aceea îmbratisându-se ei spun "Hristos în mijlocul nostru" - "Este şi va fi!" - "Totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor!".
Ritualul sarutarii păcii, asezat înaintea anaforalei şi a împartasirii,
scoate în evidenta faptul ca nu putem sa intram în comuniune cu Dumnezeu daca
nu suntem uniti în iubire cu ceilalti membri ai Bisericii: Daca zice cineva:
iubesc pe Dumnezeu, iar pe fratele sau îl uraste, mincinos este! Pentru ca cel
ce nu iubeste pe fratele sau, pe care l-a vazut, pe Dumnezeu, pe Care nu L-a
vazut, nu poate sa-L iubeasca. Si aceasta porunca avem de la El: cine iubeste pe Dumnezeu sa iubeasca şi
pe fratele sau (I Ioan 4,
20-21). Nu se poate înfaptui împreuna noastra înaltare spre Cel Unul şi spre
împartasirea de Unul având despartiti pe aceia de unirea întru pace cu noi
scrie Sfântul Dionisie Areopagitul.
Sfânta Liturghie presupune şi
angajarea trupeasca, în relatia cu Dumnezeu prin împartasire şi în relatia cu
aproapele prin sarutarea păcii
Sărutarea păcii este un act în
care trupul exprima şi transmite iubirea fata de aproapele ca împartasire din
iubirea lui Hristos. De la începutul Bisericii s-a înteles faptul ca în Sfânta
Liturghie relatia de iubire fata de aproapele trebuie sa implice şi trupul în
actul sarutarii păcii, aşa cum relatia cu Dumnezeu angajeaza şi trupul în actul
împartasirii. Omul este o fiinta dihotomica, trup şi suflet. Trupul, care
potrivit învataturii Bisericii nu este rau în sine, participa alaturi de suflet
la rugăciune. Prin intermediul trupului daruim şi primim: aducem darul la
altar, un dar material constând în pâine şi vin dar cu o profunda încarcatura
simbolica, şi primim în schimb însusi Trupul şi Sângele Domnului ca hrana
trupeasca. Astfel printr-un act trupesc, mâncarea, ne unim cu Dumnezeu şi
experiem iubirea Lui. Tot aşa iubirea fata de cel ce, împreuna cu mine este
madular al Trupului lui Hristos, Biserica, şi participa la Sfânta Liturghie, nu
poate sa se rezume doar la o stare sufleteasca ci se exprima într-un act
trupesc, sarutarea păcii, ca o daruire şi primire efectiva a iubirii. Sa
nu-ti închipui ca sarutarea aceasta este o sarutare obisnuita, din acelea ce-si
dau prietenii pe strada sau în piata, arata Sfântul Chiril al
Ierusalimului. Sărutarea aceasta uneste sufletele unele cu altele şi
îndeparteaza din suflete orice vrajmasie. Sărutarea aceasta este un semn al
unirii sufletelor şi al izgonirii oricarei vrajmasii. Sărutarea aceasta este deci
împacare; pentru aceasta e sfânta.
Sărutarea păcii este un ritual liturgic de mare forta în care omul se
deschide fata de aproapele şi se îmbraca în iubirea lui Hristos printr-un act
al trupului care exprima împacarea şi unirea sufletelor în iubirea daruita
reciproc. Importanta deosebita a acestui gest al păcii este demonstrata de
faptul ca este întâlnit în toate riturile liturgice, facând parte din structura
originara a Liturghiei. El scoate în evidenta o trasatura fundamentala a
cultului creştin şi anume ca legatura cu Dumnezeu nu se poate stabili fara o
relatie iubitoare cu aproapele.
"Pace vouă"
este marturisirea şi transmiterea păcii treimice
Principalele momente ale
Sfintei Liturghii (lecturile biblice ca împartasire cu Dumnezeu Cuvântul prin
cuvânt, aducerea sfintei jertfe şi sfintirea darurilor prin rostirea
anaforalei, frângerea şi împartasirea cu Sfintele Taine) sunt precedate de
daruirea păcii de catre întâi-statatorul slujbei printr-un gest de
binecuvântare însotit de cuvintele "Pace tuturor", marturisind astfel
de fiecare data ca Hristos însusi este în mijlocul nostru.
"Pace vouă" este
salutul lui Hristos înviat, un salut care nu e un simplu cuvânt de politete ci
o daruire efectiva a acelei paci (salom) mesianice care înseamna, potrivit
Sfintei Scripturi, plenitudine, împlinire, echilibru fericit, armonie. Este
climatul specific Noului Legamânt al lui Dumnezeu cu oamenii în Iisus Hristos
Înviat. Pacea lui Hristos este o pace jertfelnica, rodul eshatologic al Crucii,
semnul comuniunii regasite cu Dumnezeu şi cu toti: Caci în El a binevoit
(Dumnezeu) sa salasluiasca toata plinirea. Si printr-Însul toate cu Sine sa le împace, fie
cele de pe pamânt, fie cele din ceruri, facând pace prin El, prin sângele
crucii Sale (Coloseni 1,
19-20). "Pace vouă" este marturisirea şi transmiterea păcii treimice,
este o invitatie de a intra în plenitudinea vieţii treimice în masura primirii
acesteia prin credinta.
Rostind "Pace tuturor",
protosul binecuvinteaza adunarea în semnul crucii închipuind cu degetele
literele grecesti care prescurteaza numele Mântuitorului (IC XC), aratând
astfel ca prin Crucea lui Hristos s-a restabilit comuniunea între Dumnezeu şi
om şi noi putem fi facuti partasi păcii treimice. Prin acest gest protosul, în
puterea Duhului Sfânt, transmite, asemenea lui Hristos, în mod efectiv pacea de
sus celor ce sunt gata sa o primeasca: Si de va fi acolo un fiu al
păcii, pacea voastra se va odihni peste el, iar de nu, se va întoarce la voi
(Luca 10, 6). Credinciosii raspund "Si duhului tau!" amintindu-si lor
însisi ca Duhul Sfânt este în protos şi ca protosul nu face nimic de la el ci
harul Duhului este de fata şi se pogoara peste toti. Duhul Sfânt face din
fiecare participant la Sfânta Liturghie un fiu al păcii, ne face partasi păcii
Dumnezeului Treimic care este pace tainica, adâncime linistita, plenitudine
nedescrisa, reciprocitate de iubire.
Numai atunci când primim pacea de
de sus în sufletul nostru putem sa ne deschidem cu iubire fata de
aproapele şi sa ne unim în Trupul lui Hristos, Biserica. De aceea daruirea păcii de catre
protos înainte de anafora este şi o inaugurare a ritualului sarutarii păcii.
Aceasta sarutare are ca semnificatie principala tocmai primirea şi transmiterea
darului păcii lui Dumnezeu, salom-ul biblic care este darul mesianic
prin excelenta (Lc. 2, 14; 24, 36; In. 20, 19; 21, 26), darul eshatologic
caracteristic Noului Israel, devenit un ritual liturgic de mare forta.
Iubirea dintre noi este
o marturisire de credinta în Sfânta Treime
Sa ne iubim unii pe
altii ca într-un gând sa marturisim îndeamna diaconul la sarutarea păcii iar
poporul raspunde Pe Tatal, pe Fiul şi pe Sfântul Duh, Treimea cea de o
fiinta şi nedespartita. Nu se stie exact cum a evoluat aceasta formula
liturgica deoarece vechile manuscrise liturgice nu cuprind de obicei decât cele
rostite de episcop sau preot, partea ce revine diaconului fiind eventual
indicata de cuvintele începatoare. În orice caz în primele secole se folosea expresia paulina: Îmbratisati-va
unul pe altul cu sarutare sfânta (I Cor. 16, 20). În secolul al X-lea
întâlnim îndemnul Sa ne iubim unii pe altii! caruia ulterior i se adauga
ca într-un gând sa marturisim (întâlnit în manuscrise din secolul al
XII-lea), completare care leaga îndemnul la iubire de marturisirea credintei.
Raspunsul Pe Tatal, pe Fiul şi pe Sfântul Duh, Treimea cea de o fiinta şi
nedespartita apare tot din secolul al XII-lea fiind initial recitat numai
de clerici şi apoi preluat de popor.
În forma ei de azi formula liturgica ce
introduce sarutarea păcii scoate în evidenta faptul ca iubirea dintre noi este
premiza marturisirii credintei în Sfânta Treime. Chiar mai mult, însasi iubirea
dintre noi, ca împartasire din iubirea Sfintei Treimi, este o marturisire de
credinta în Sfânta Treime. Daca n-am simti valoarea iubirii, care nu ne poate veni decât de la
Dumnezeu Cel în Treime, nu am lauda şi admira cu toata puterea Sfânta Treime şi
nu ne-am sili sa înaintam în ea. Astfel marturisind credinta noastra în
Dumnezeu cel în Treime nu socotim pe Dumnezeu ca un adevar teoretic ci ne
marturisim credinta noastra într-un Dumnezeu al iubirii în Sine însusi şi izvor
al iubirii din noi.
Hristos este în mijlocul
nostru şi ne da puterea sa ne iubim unii cu altii
În timpul cântarii Pe Tatal,
pe Fiul şi pe Sfântul Duh, Treimea cea de o fiinta şi nedespartita
episcopul şi preotii se închina de trei ori în fata Sfintei Mese rostind Iubi-Te-voi
Doamne, vârtutea mea, Domnul este întarirea mea şi scaparea mea şi izbavitorul
meu (Ps. 17, 1) şi saruta Cinstitele Daruri şi Sfânta Masa.
Practica sarutarii, mai întâi
numai a Sfintei Mese apoi şi a Cinstitelor Daruri, apare prin secolul al
XIII-lea fiind introdusa probabil ca un substitut al sarutului păcii la
Liturghia savârsita de un singur preot şi ulterior generalizata. Acest act este
o expresie a dragostei fata de Dumnezeu pe care o aratam sarutând Cinstitele
Daruri, care se vor preface în Trupul şi Sângele Domnului, şi a Sfintei Mese,
altarul pe care se aduce Sfânta Jertfa.
Dragostea şi credinta în Dumnezeu
o exprimam folosindu-ne de cuvintele psalmistului: Iubi-Te-voi Doamne,
vârtutea mea, Domnul este întarirea mea şi scaparea mea şi izbavitorul meu(Ps.
17, 1). Ne aratam astfel dorinta de a împlini prima porunca a Domnului: Sa
iubesti pe Domnul Dumnezeul tau din toata inima ta, din tot sufletul tau, din
tot cugetul tau şi din toata puterea ta (Marcu 12, 30).
Dumnezeul nostru e
Cel ce ne-a iubit mai întâi: Caci Dumnezeu aşa a iubit lumea, încât pe Fiul
Sau Cel Unul-Nascut L-a dat ca oricine crede în El sa nu piara, ci sa aiba
viaţa vesnica (Ioan 3, 16). El ne da şi noua puterea sa-L iubim şi sa ne
iubim aproapele, chiar şi pe vrajmasi, el este vârtutea, întarirea, scaparea
şi izbavitorul nostru. Liturghierul precizeaza ca, pentru a sublinia
solemnitatea momentului, acest verset poate fi cântat în altar sau la strana.
În cazul slujbei în sobor
episcopul şi preotii, dupa sarutarea Cinstitelor Daruri şi a Sfintei Mese, îsi
dau succesiv sarutul păcii pe umeri, strângându-si mâna dreapta. Sărutarea se
da de trei ori în numele Sfintei Treimi, cel dintâi spunând: "Hristos în
mijlocul nostru", celalalt raspunde "Este şi va fi" iar cel
dintâi încheie "Totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor".
Marturisim astfel ca Hristos este în mijlocul nostru şi ne da puterea sa ne
iubim unii cu altii. În practica greceasca şi slava, dupa sarutarea umerilor,
preotii îsi saruta reciproc mâinile pentru ca Hristos lucreaza sfintenie prin
aceste mâini. Sărutarea umerilor, care în timpul lui se practica numai în
Postul Mare, este explicata de Sfântul Teofilact al Bulgariei prin aceea ca umerii
sunt simbolul vieţii active prin care putem purta crucea Domnului pentru a fi
rastigniti cu El, în masura în care ne e posibil. Nu putem sa ne iubim
aproapele, inclusiv dusmanii, decât lepadându-ne de egoism, asumându-ne crucea
şi urmându-i lui Hristos (Matei 16, 24).
Practicarea din nou a
sarutarii păcii de catre credincioşi ar fi benefica
Timp de peste zece secole
toţi participantii la Sfânta Liturghie, atât clericii cât şi credincioşii, îsi
dadeau sarutul păcii. Dupa secolul al X-lea acest ritual s-a restrâns la
clericii din altar, dar restrângerea nu a fost urmarea unei hotarâri a
autoritatii bisericesti. În articolul precedent şi în cel de fata am încercat
sa surprindem importanta deosebita a acestui gest al păcii care face parte din
structura originara a Sfintei Liturghii. El nu poate fi redus la o stare
sufleteasca ci implica un act concret prin care iubirea şi pacea dumnezeiasca
este primita şi transmisa fratelui din biserica, unindu-ne cu totii în iubirea
lui Hristos şi marturisirea Sfintei Treimi, structura supremei iubiri.
Un gest al păcii este prezent în toate riturile
liturgice creştine, forma lui concreta de împlinire fiind diferita de la un rit
la altul şi de la o epoca la alta, în functie de contextul cultural şi
traditiile locale. Esential în ceea ce priveste sarutarea păcii nu este însa forma concreta de împlinire
ci faptul de a fi un gest trupesc care sa exprime dragostea curata fata de
aproapele.
Din fericire, daruirea sarutarii
păcii între credincioşi nu a disparut cu totul nici în Ortodoxie. În cazul
tarii noastre, Parintele Dumitru Staniloae da marturie despre practicarea
sarutului păcii în unele biserici din Transilvania într-o forma specifica:
sarutarea mâinilor credincioşilor mai în vârsta de catre cei mai tineri urmata
de îmbratisarea lor, barbati cu barbati şi femei cu femei. Aceeasi practica se
întâlneste şi la sud de Carpati. Pastrarea pe alocuri în Ortodoxie a acestui
gest al păcii între credincioşi precum şi lipsa unei hotarâri a autoritatii
bisericesti care sa-l interzica dovedeste ca nu exista nici un impediment
canonic pentru savârsirea lui. Din contra, importanta sa deosebita în angajarea
participarii efective a credincioşilor la slujba dovedeste importanta
reintroducerii lui, în ultimul timp întâlnind tot mai multe initiative în acest
sens. Multi credincioşi au pierdut constiinta împreunei slujiri la Sfânta
Liturghie şi tind sa devina simpli spectatori pasivi: nu aduc darul de pâine şi
vin la altar, nu cânta, nu se împartasesc decât rareori, nu-si dau sarutul
păcii. Sigur, reintroducerea sarutului păcii nu rezolva toate problemele, dar
este un pas înainte spre o participare deplina la slujba. Cei care l-au
practicat pot da marturie ca, atunci când e facut cu sinceritate, sparge
efectiv zidurile care ne despart de multe ori de cei ce se întâmpla sa
fie lânga noi în biserica, facându-ne sa ne simtim frati. Si sa nu uitam ca
multi din cei ce parasesc Ortodoxia pentru a merge la secte acuza faptul ca nu
au simtit comuniunea şi iubirea în Biserica şi nu au înteles slujbele.
În mod concret sarutul păcii între credincioşi se poate da astazi în timpul
cântarii Iubi-Te-voi Doamne a carei interpretare este permisa de
Liturghier. Cântarea este foarte potrivita pentru acest moment, marturisind ca
iubirea aproapelui îsi ia puterea din iubirea lui Dumnezeu. Sarutul se poate da
între vecini, ca în epoca primara, barbati cu barbati şi femei cu femei, fara a
se produce tulburare în biserica. Ca forma concreta, adaptându-ne la contextul
de azi, nu se pune problema sarutului pe gura. Se poate opta pentru forma
traditionala româneasca, sarutarea mâinilor credincioşilor mai în vârsta de
catre cei mai tineri urmata de îmbratisarea lor, care însa este greu de aplicat
în mediile mai putin traditionale, sau pentru simpla strângere a mâinii ca în
ritul roman. Credem însa ca cea mai potrivita forma este cea practicata de
preoti în altar: strângerea mâinii şi sarutarea umerilor însotita de formula
"Hristos în mijlocul nostru" - "Este şi va fi" -
"Totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor". Când preotul
slujeste singur îsi poate da sarutarea păcii cu paracliserul aşa cum se
practica şi în vechime.
Sărutarea păcii presupune
respingerea oricarei ipocrizii sau viclenii
O conditie esenţiala pentru ca
acest gest sa fie lucrator este sinceritatea lui, respingerea oricarei
ipocrizii sau viclenii. Textele liturgice şi Sfintii Parinti atentioneaza în
repetate rânduri asupra acestui lucru. Astfel în Constitutiile Apostolice, dupa
ce se relateaza ca la momentul sarutarii păcii diaconul avertiza: Nimeni sa
nu aiba ceva împotriva cuiva. Nimeni sa nu fie fatarnic! se adauga: nimeni
sa nu o faca precum Iuda care l-a vândut pe Domnul printr-un un sarut.
Sărutarea păcii trebuie sa fie expresia iubirii sincere fata de aproapele
(Origen) şi sa nu fie data doar cu buzele ca Iuda având ura şi rautate fata de
fratii în credinta (Theodor de Mopsuestia) .
Fiind simbolul împacarii
interioare despre care vorbeste Evanghelia, sarutarea păcii trebuie sa fie o
sarutare a sufletului, o îmbratisare a inimii şi nu doar a buzelor şi al gurii
(Sfântul Ioan Gura de Aur) . În aceste conditii reactualizarea acestui gest şi
pentru credincioşi nu constituie o abatere de la tradiţie ci din contra, o
întoarcere la aceasta, cu efecte benefice pentru slujirea şi trairea ortodoxa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu