Cred într-Unul Dumnezeu...
Crezul începe cu afirmarea
unitatii de fiinta a Sfintei Treimi şi continua cu prezentarea însusirilor
Persoanelor dumnezeiesti caci Dumnezeu este Unul în fiinta dar întreit în
persoane, Tatal Atottiitorul, Facatorul Cerului şi al pamântului, vazutelor
tuturor, şi nevazutelor.
Cei 318 Sfinti Parinti de la Niceea care au compus
Crezul vostru, al tuturor celor ce purtati imaginea lui Dumnezeu în sine, care
sunteti alesi, l-au numit mai întâi pe Dumnezeu "Tata", apoi
"Atotputernic" şi "Facator". Ei au facut aceasta fiind
luminati de catre Duhul Sfânt al lui Dumnezeu. Si au facut-o în primul rând
deoarece Cel Preaînalt este Tatal lui Hristos: Domnul dinaintea timpului şi a
crearii lumii. În al doilea rând, deoarece Fiul întrupat al lui Dumnezeu a adus
ca prim dar oamenilor „acelora care Îl urmeaza”, adoptia; adica dreptul de a-L
numi pe Tatal Sau, Tata al lor. Tatal nostru! „Fericirea voastra consta şi
în faptul ca Tatal vostru cel ceresc este şi Atotputernic şi Facator” al
tuturor celor vazute şi nevazute.
Si întru unul Domn Iisus
Hristos, Fiul lui Dumnezeu, Unul Nascut, carele din Tatal s-a nascut mai
înainte de toţi vecii. Lumina din Lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu adevarat, nascut iar
nu facut, Cel de o fiinta cu Tatal, prin carele toate s-au facut.
Iisus Hristos este Fiul lui
Dumnezeu, de o fiinta cu Tatal. Nasterea din veci a Fiului din Tatal este mai
presus de puterea noastra de înţelegere. O putem asemana cu nasterea luminii
din lumina caci „Dumnezeu este lumina şi nici un întuneric nu este întru El” (I
Ioan 1, 5). Sfintii Parinti au folosit patru expresii pentru a arata legatura
dintre Hristos şi Tatal: „Lumina din lumina, Dumnezeu adevarat din Dumnezeu
adevarat”, „nascut” şi „de o fiinta cu Tatal”. Prin alte doua expresii se arata
legatura între Hristos şi creatie: „nu facut” şi „prin care toate s-au facut”.
Hristos nu face parte din creatie, „toate prin El s-au facut; şi fara El nimic
nu s-a facut din ce s-a facut”(Ioan 1, 3).
Carele
pentru noi oamenii şi pentru a noastra mântuire, S-a pogorât din ceruri, şi S-a
întrupat de la Duhul Sfânt şi din Maria Fecioara, şi s-a facut om. Si s-a rastignit pentru noi în zilele lui
Pontiu Pilat, şi a patimit, şi s-a îngropat. Si a înviat a treia zi, dupa
Scripturi; Si s-a suit la ceruri, şi sade de-a dreapta Tatalui. Si iarasi va sa
vina cu Slava sa judece viii şi mortii, a caruia Împaratie nu va avea sfârsit.
Opera mântuitoare a Fiului lui
Dumnezeu este prezentata în etapele ei principale: asumarea firii omenesti prin
întrupare în istorie, patimirea, moartea, învierea, înaltarea la ceruri şi a
doua venire.
Si întru
Duhul Sfânt, Domnul de viaţa Facatorul, Carele din Tatal purcede, cela ce
împreuna cu Tatal şi cu Fiul este închinat şi slavit, Carele au grait prin
proroci.
Duhul Sfânt este
a treia Persoana a Sfintei Treimi, Datatorul de viaţa.
Daca Fiul îsi ia fiinta din Tatal
prin nastere, Duhul Sfânt si-o ia prin purcedere din Tatal. Catolicii au
adaugat în Crez afirmatia ca Duhul purcede şi de la Fiul (Filioque). Dar
Biserica Ortodoxa pastreaza Crezul în formula originara care reflecta
învatatura Sfintei Scripturi şi a Sfintei Traditii potrivit careia Duhul
purcede numai de la Tatal iar Fiul îl trimite în lume: Iar când va veni
Mângâietorul, pe Care Eu Îl voi trimite voua de la Tatal, Duhul Adevarului,
Care de la Tatal purcede, Acela va marturisi despre Mine (Ioan 15, 26).
Sunt enumerate însusirile
Bisericii. Biserica fiind Trupul lui Hristos este una pentru ca Hristos nu
poate avea mai multe Trupuri. Este sfânta pentru ca Duhul Sfânt împlineşte în
ea sfintenia lui Hristos sfintindu-i pe membri ei. Este soborniceasca sau universala pentru ca
este destinata sa cuprinda toate popoarele, de peste tot şi de totdeauna şi
pentru ca este o comuniune de iubire. Este apostoleasca pentru ca pastreaza
învatatura Domnului aşa cum a comunicat-o apostolilor şi are succesiunea
apostolica a ierarhiei prin hirotonie.
Marturisesc
un Botez întru iertarea pacatelor.
Botezul este Taina prin care
primim mântuirea lucrata de Hristos, murind şi înviind împreuna cu El, este
Taina prin intram în Biserica şi dobândim iertarea pacatelor. Fiecare om poate
fi botezat o singura data dupa cuvântul Sfântului Pavel: un Domn, o
credinta, un Botez (Efes. 4, 5).
Astept
învierea mortilor. Si viaţa veacului ce va sa fie. Amin.
Nadejdea în învierea mortilor sta în centrul
credintei noastre. Hristos a venit pentru ca sa ne daruiasca viaţa vesnica. El
ne-a încredintat de învierea mortilor prin învierile savârsite de el şi mai
ales prin propria Sa înviere. Daca se propovaduieste ca Hristos a înviat din morti, cum zic unii
dintre voi ca nu este înviere a mortilor? Daca nu este înviere a mortilor, nici Hristos
n-a înviat. Si daca Hristos n-a înviat, zadarnica este atunci propovaduirea
noastra, zadarnica este şi credinta voastra. Iar daca nadajduim în Hristos
numai în viaţa aceasta, suntem mai de plâns decât toţi oamenii. Dar acum
Hristos a înviat din morti, fiind începatura (a învierii) celor adormiti. Ca de vreme ce printr-un om a venit
moartea, tot printr-un om şi învierea mortilor. Caci, precum în Adam toţi mor,
aşa şi în Hristos toţi vor învia (I Cor. 15, 12-22).
Rostirea Crezului are asadar o importanta deosebita: este o expresie a
unitatii de credinta, o dovada a ortodoxiei credintei şi, prin aceasta, o
pregatire pentru împartasire; o multumire pentru mântuire şi o reînnoire a
fagaduintei facute la Botez de a ne uni cu Hristos şi a crede Lui; o proclamare
a credintei pentru cei nestiutori; o marturisire a iubirii lui Dumnezeu pentru
noi şi a dragostei noastre fata de El şi între noi. Având în vedere toate
acestea, atât din punct de vedere liturgic cât şi pastoral, se impune rostirea
în comun a acestuia de catre întreaga comunitate. Astfel ne aratam în mod concret unitatea în
credinta şi, pe de alta parte, fiecare credincios va ajunge sa învete Crezul.
În timpul rostirii Crezului
preotul clatina Sfântul Aer deasupra Sfintelor Vase pâna la cuvintele si a
înviat a treia zi, dupa Scripturi dupa care îl împacheteaza, Cinstitele
Daruri ramânând în conţinuare descoperite. Este o practica atestata de
patriarhul (monofizit) Sever al Antiohiei (+ 538) care ne transmite
interpretarea veche potrivit careia aceasta clatinare aminteste de viziunea
Sfântului Petru (Fapt. Ap. 11, 5-10) şi simbolizeaza darul desavârsit şi bogat
al Sfântului Duh care i s-a descoperit lui Petru ca va cuprinde şi neamurile şi
care se va pogorî peste darurile puse înainte prefacându-le în Trupul şi
Sângele Domnului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu