Liturghierele românesti şi slave asează, după ectenia întreită, ectenia morţilor preluată din slujba panihidei. Aşezarea ecteniei mortilor dupa ectenia întreita şi ca o prelungire a acesteia este justificata de sensul ecteniei întreite de rugăciune a Bisericii pentru nevoile fiecaruia, inclusiv ale celor mutati de la noi. Ectenia mortilor este o cerere staruitoare, izvorâta din dragoste, ca mila lui Dumnezeu sa se reverse şi asupra celor adormiti. Rostirea ecteniei mortilor nu este obligatorie la fiecare Sfânta Liturghie ci, potrivit indicatiilor din Liturghier, numai atunci când se face pomenirea mortilor.
Sâmbata este ziua pomenirii
morţilor
Potrivit tradiţiei ortodoxe
sâmbata, ziua a saptea, ziua în care creatia este recunoscuta drept "buna
foarte", ziua lumii acesteia, este, în acelasi timp, zi de sarbatoare şi
zi a mortii. "Este o sarbatoare deoarece lumea aceasta şi timpul ei ne
spun ca Hristos a învins moartea şi a instaurat Împaratia Sa, deoarece
Întruparea, moartea şi Învierea Sa reprezinta plinirea creatiei întru care
Dumnezeu S-a bucurat la începuturi. Este ziua mortii deoarece în moartea lui
Hristos lumea a murit iar mântuirea, plinirea şi transfigurarea ei sunt dincolo
de mormânt, în veacul ce va sa fie. Toate sâmbetele anului liturgic îsi
dobândesc întelesul de la doua sâmbete importante: aceea a învierii lui Lazar
(ajunul Floriilor n.n.), care a avut loc în lumea aceasta şi care este vestirea
şi încredintarea învierii celei de obste şi Sfânta şi Marea Sâmbata a Pastelui
când moartea însasi a fost schimbata şi a devenit puntea catre viaţa noua a
noii creatii". Sâmbata
este, pentru toate acestea, ziua pomenirii mortilor în nadejdea învierii. În
mod special, în câteva sâmbete de peste an se face pomenirea generala a
mortilor şi anume în sâmbata dinaintea Duminicii lasatului sec de carne (mosii
de iarna), sâmbata dinaintea Duminicii Pogorârii Duhului Sfânt (mosii de vara),
prima sâmbata din luna noiembrie (mosii de toamna).
În secolul al XVIII, la
Sfântul Munte Athos s-a iscat o puternica controversa pe tema zilelor când se
face pomenirea mortilor. Gruparea traditionalista a "colivarilor"
(numiti astfel ironic de catre adversari), având ca exponenti de frunte pe
Macarie al Corintului (1731-1805) şi pe Sfântul Nicodim Aghioritul (1749-1809),
sustinea respectarea riguroasa a tradiţiei Bisericii potrivit careia pomenirea
mortilor se face numai sâmbata. Adversarii lor erau adeptii obiceiului creat în
timp potrivit caruia pomenirile mortilor se pot face în orice zi a saptamânii,
chiar şi duminica. Raspunsul Patriarhiei ecumenice la aceasta disputa a fost ca
"cei ce savârsesc pomenirea celor adormiti sâmbata fac bine, iar cei care
o savârsesc duminica nu sunt vrednici de osânda (...) cum de altfel e obiceiul
şi în bisericile din cetati, şi anume de a savârsi pomenirea mortilor duminica
din pricina adunarilor creştinilor ce se strâng atunci". Dupa cum reiese
şi din acest raspuns, din punct de vedere liturgic, sâmbata este cea mai
potrivita zi pentru savârsirea pomenirii mortilor. Dar, din ratiuni pastorale,
în special la parohii, aceasta pomenire se poate face şi duminica, ziua în care
întreaga comunitate este adunata şi ne putem ruga cu totii pentru cei adormiti
care sunt împreuna madulare cu noi ale Trupului lui Hristos, Biserica (cu
conditia ca la parastas sa ramâna întreaga comunitate).
În concluzie, la Liturghie
ectenia mortilor se pune sâmbata, iar în duminici şi sarbatori, atunci când
sunt parastase, preotul poate sa o puna sau nu.
Tâlcuirea ecteniei morţilor
Ectenia
mortilor începe cu invocarea şi marturisirea milei lui Dumnezeu dupa modelul
psalmului 50, repetând una din cererile ecteniei întreite: Miluieşte-ne pe
noi, Dumnezeule, dupa mare mila Ta, rugămu-ne ?ie, auzi-ne şi ne miluieşte.
Ne rugam ca marea mila a lui Dumnezeu sa se reverse asupra noastra, a tuturor
madularelor Bisericii, vii şi adormiti. Când spunem "noi" ne rugam
pentru iertarea pacatelor noastre, a celor prezenti în biserica, pentru ca
rugăciunea noastra sa capete putere. Dar, spunând "noi" îi includem
şi pe cei adormiti, de care nu suntem despartiti total ci cu care suntem uniti
în Hristos. Asupra lor se
va concentra de acum rugăciunea noastra:
Înca
ne rugam pentru odihna sufletelor adormitilor robilor lui Dumnezeu (N) şi
pentru ca sa se ierte lor toata greseala cea de voie şi cea fara de voie. Sufletul omului nu-si poate gasi
odihna decât în Dumnezeu. Pacatul
savârsit cu voie sau fara de voie ne desparte de Dumnezeu împiedicându-ne sa
intram în comuniune cu El. Ruptura produsa de pacat în noi devine mult mai
apasatoare dupa moarte când, în lumina lui Hristos, ne înţelegem pacatele ca
esecuri existentiale, ca tradari ale menirii noastre de afi chip şi asemanare a
lui Dumnezeu şi de a înainta într-o comuniune tot mai deplina cu El. De aceea
ne rugam pentru iertarea pacatelor celor adormiti ca astfel ei sa gaseasca
odihna în Dumnezeu.
Ca Domnul Dumnezeu sa aseze
sufletele lor unde dreptii se odihnesc. Mila lui Dumnezeu, Împaratia Cerului şi
iertarea pacatelor lor, de la Hristos, Împaratul Cel fara de moarte şi
Dumnezeul nostru, sa cerem.
Comuniunea cu Dumnezeu înseamna
comuniunea cu toţi sfintii care si-au gasit odihna în El, înseamna împartasirea
de mila lui Dumnezeu şi intrarea în Împaratia Sa şi are ca conditie iertarea
pacatelor. Odihna pe care o cerem pentru cei adormiti nu este o stare negativa,
de inactivitate, ci o bucurie de Împaratia cerurilor, care e comuniunea tuturor
şi e plina de toate bunatatile spirituale. Odihna aceasta e viaţa, o viaţa în
care gustam, simtim, ne asimilam toate bunatatile spirituale care se revarsa
din Dumnezeu şi din comuniunea cu semenii cu care suntem uniti în Dumnezeu .
Toate acestea caracterizeaza odihna în "sânul lui Avraam" iar
"sânul lui Avraam", ca stramos al lui Hristos ca om, e Hristos
însusi, spune Sfântul Atanasie. De aceea rugăciunea noastra se îndreapta spre
Hristos pe care-L marturisim Împarat şi Dumnezeu al nostru. El nu este un
împarat obisnuit ci, ca Cel ce învins moartea, este Împarat fara de moarte şi
Dumnezeu.
Ectenia conţinua cu o
rugăciune rostita de catre preot:
Dumnezeul duhurilor şi a tot trupul- Rugăciunea debuteaza cu o marturisire biblica
despre Dumnezeul nostru preluata di Vechiul Testament (Numeri 16, 22 şi 27,
16). Termenul de "trup" este folosit aici în sensul fiintei umane
depline, trup şi suflet, sens pe care îl regasim şi atunci când se spune ca
"Cuvântul trup s-a facut" (Ioan 1, 14) şi ca Duhul lui se pogoara
"peste tot trupul" (F.A. 2, 17; Ioil 2, 28) la Cincizecime. Dumnezeul
duhurilor şi a tot trupul este Dumnezeul îngerilor şi al oamenilor, Dumnezeul
celor aflati în trup şi al celor adormiti.
Care ai calcat moartea şi pre diavolul ai surpat şi ai daruit viaţa lumii
Tale - Prin Întruparea,
Patima şi Învierea sa Fiul Lui Dumnezeu a calcat moartea şi a surpat stapânirea
diavolului daruind viaţa lumii. Pentru aceasta îndraznim sa ne rugam în
conţinuare pentru odihna sufletelor celor adormiti, aratând valoarea unica a
fiecaruia prin pomenirea lui nominala.
Însuti Doamne, odihneste sufletele adormitilor robilor Tai (N), în loc
luminat, în loc cu verdeata, în loc de odihna, de unde a fugit toata durerea,
întristarea şi suspinarea. - Locul luminat în care ne rugam sa-si gaseasca odihna este Împaratia lui
Dumnezeu, Ierusalimul cel de sus care "nu are trebuinta de soare, nici de
luna, ca sa o lumineze, caci slava lui Dumnezeu a luminat-o şi faclia ei este
Mielul" (Apocalipsa 21, 23). Locul de verdeata este pomul vieţii care
creste lânga râul vieţii facând rod de douasprezece ori pe an şi ale carui
frunze sunt spre tamaduirea neamurilor (Apocalipsa 22, 1-2). Textul face
trimitere de asemenea la imaginea pastorului celui bun care îsi paste turma la
loc de verdeata (Psalmul 22). Imparatia lui Dumnezeu pe care o cerem pentru cei
adormiti este locul adevaratei odihne proorocit de Isaia (Isaia 51, 11) de unde
a fugit toata durerea, întristarea şi suspinul: "Si va sterge orice
lacrima din ochii lor şi moarte nu va mai fi; nici plângere, nici strigat, nici
durere nu vor mai fi, caci cele dintâi au trecut" (Apocalipsa 21, 4).
Si iarta lor, ca un Dumnezeu bun şi Iubitor de oameni, toata gresala ce au
savârsit cu cuvântul, cu lucrul sau cu gândul. - Pentru a putea dobândi odihna cea vesnica
sufletele au nevoie de iertarea pacatelor savârsite în viaţa cu cuvântul (Va
spun ca pentru orice cuvânt desert, pe care-l vor rosti, oamenii vor da
socoteala în ziua judecatii - Matei 12, 36), cu lucrul sau cu gândul (Eu însa
va spun voua: Ca oricine se uita la femeie, poftind-o, a şi savârsit adulter cu
ea în inima lui - Matei 5, 28).
Ca nu este om care sa fie viu şi sa nu greseasca. Numai Tu Singur esti fara
de pacat; dreptatea Ta este dreptate în veac şi cuvântul Tau adevarul - Cu constiinta pacatoseniei noastre
(Daca zicem ca pacat nu avem, ne amagim pe noi însine şi adevarul nu este întru
noi - I Ioan 1, 8) venim înaintea celui singur fara de pacat (Cine dintre voi
Ma vadeste de pacat? - Ioan 8, 46) care este Însusi Adevarul (Eu sunt Calea,
Adevarul şi Viata - Ioan 14, 6).
Ca Tu esti învierea şi viaţa şi odihna adormitilor robilor Tai (N),
Hristoase, Dumnezeul nostru, şi Tie slava înaltam, împreuna şi Celui fara de
început al Tau Parinte şi Preasfântului şi Bunului şi de viaţa facatorului Tau
Duh, acum, şi pururea, şi în vecii vecilor - Hristos este viaţa şi învierea
noastra, "locul luminat", "locul de verdeata", "locul
de odihna" pentru ca este unit dupa fiinta cu Tatal cel fara de început şi
cu Duhul de viaţa facator.
Întru fericita adormire, vesnica odihna da, Doamne, sufletelor
adormitilor robilor Tai, celor ce s-au pomenit acum, şi le fa lor vesnica
pomenire.
În
final cerem vesnica pomenire a celor adormiti caci "a pomeni pe cineva
înseamna a trimite spre acela un curent de viaţa. Iar a-l pomeni neîncetat înseamna a trimite spre
el un curent neîntrerupt şi vesnic de viaţa. A pomeni în veci înseamna deci a
tine vesnic în viaţa pe cel pomenit". Suntem datori sa tinem în noi
pomenirea celor dragi, a înaintasilor nostri, a fratilor nostri întru Hristos,
în dorinta de a-i întâlni pe toţi în Împaratia lui Dumnezeu. "Cerând lui
Dumnezeu pomenirea vesnica a unor persoane aratam nu numai valoarea eterna a
acelor persoane şi voinţa noastra de iubire netrecatoare a lor, ci şi
raspunderea noastra pentru eternitatea lor fericita; afirmam ca şi de noi
depinde eternitatea lor fericita".
[Pr. Florin Botezan]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu