Sfânta Liturghie este slujba esenţială în care Biserica se înaltă în Împărătia lui Dumnezeu prefăcând viaţa noastră în comuniune, din iubire, cu Sfânta Treime şi între noi. Euharistia este punctul culminant şi ratiunea de a fi a Sfintei Liturghii. Nicolae Cabasila îsi începe tâlcuirea Sfintei Liturghii cu afirmatia că săvârsirea acesteia are ca obiect prefacerea darurilor în dumnezeiescul Trup şi sânge al Domnului în scopul sfintirii credincioşilor prin împărtăşirea cu acestea. Întreaga rânduială a Liturghiei este o pregătire şi un urcusconţinuu spre unirea euharistică cu Hristos.
În Liturghie Hristos este prezent în mod real nu numai în jertfa euharistică
ci, după cum remarca Părintele Stăniloae, în multe moduri: în cuvintele Sfintei
Scripturi citite în Biserică, în cuvântul de propovăduire al preotului, în
rugăciunile rostite de preot, în cântările credincioşilor . Sfânta Liturghie
este un ansamblu unitar în care fiecare lucrare ne face părtasi, într-o anumită
măsură, lui Hristos şi ne pregăteste pentru unirea deplină cu El prin
împărtăşirea cu Trupul şi Sângele Lui.
Liturghia - împlinirea pregătirii pentru Euharistie
Sfânta Liturghie împlineşte pregătirea personală a fiecăruia şi pregătirea
comunitătii pentru Euharistie fiind ultima şi cea mai importantă etapă a
acestei pregătiri, o împreună înaintare a Bisericii, călăuzită de Hristos, spre
recunoasterea şi primirea Mirelui. Fiecare Liturghie este astfel o actualizare
a drumului spre Emaus (Lc. 24, 13-35): Hristos vine în mijlocul nostru şi ni se
dăruieste mai întâi prin cuvintele Sale
făcând să "ardă inimile în noi" (Lc. 24, 32) şi să se nască în noi
credinta care să ne ajute să-L recunoastem şi să-L primim în Euharistie.
Înaintarea în Liturghie spre momentul suprem al cuminecării cu Trupul şi
Sângele Domnului presupune o schimbare lăuntrică treptată prin primirea hranei
teologice, mâncarea şi băutura Cuvântului. "De la meta-noia (căinta)
personală a fiecărui credincios şi dobândirea "mintii lui Hristos" (I
Cor. 2, 16) înaintăm la homo-noia (acelasi gând al) tuturor şi la meta-morfoza
(transfigurarea) a toate (a trupului şi a sufletului, a persoanei şi a
comunitătii) şi la manifestarea în fiecare şi în toţi a tainei Cuvântului
întrupat".
Liturghia Cuvântului şi Liturghia Euharistică în unitatea lor realizează
unirea cu Hristos
În afara Proscomidiei, care este o parte introductivă, Liturghia
propriu-zisă este formată din două părti indisolubil legate şi cu o structură
paralelă: Liturghia Cuvântului (catehumenilor) şi Liturghia Euharistică
(credincioşilor). Prima are în centru hrana teologică, împărtăşirea cu Dumnezeu
Cuvântul prin cuvintele Sale pe care le auzim în lecturile scripturistice şi în
predică. A doua are în centru împărtăşirea cu Dumnezeu Cuvântul întrupat adică
cu însusi Trupul şi Sângele Lui. Rugăciunile rostite de preot sau credincioşi
în ambele părti ale Liturghiei sunt mijloace prin care intrăm în legătură cu
Hristos şi ne pregătim pentru împărtăşirea cu El. Liturghia Cuvântului
pregăteste şi se împlineşte în Liturghia Euharistică şi amândouă, în unitatea
lor, realizează întâlnirea şi unirea cu Hristos.
Pregătirea pentru intrarea în Împărătie
Liturghia Cuvântului se deschide cu binecuvântarea mare care proclamă scopul
Sfintei Liturghii ca fiind intrarea în Împărătia Treimică a dragostei. Această
intrare se poate împlini numai prin împărtăşirea cu Fiul lui Dumnezeu întrupat
care a biruit moartea prin cruce.
Ectenia Mare este o rugăciune atotcuprinzătoare care îmbrătisează întreaga
lume chemându-ne să lăsăm toată grija personală şi să ne identificăm cu
rugăciunea Bisericii, învătând ierarhia creştină a valorilor.
Antifoanele ne pregătesc pentru intrarea în Împărătie arătându-ne starea în
care trebuie să ne apropiem de Dumnezeu (antifonul I: "Binecuvintează
suflete al meu pe Domnul") mărturisind credinta în Fiul lui Dumnezeu care
ne-a deschis calea spre Împărătie şi ne dăruieste puterea de a intra în ea
(antifonul II: "Unule Născut"). Antifonul III, Fericirile, ne pune în fată conditiile intrării în
Împărătie.
Intrarea Mică constând în purtarea
Evangheliei, icoana Cuvântului lui Dumnezeu, prin mijlocul credincioşilor şi
intrarea prin usile împărătesti, care simbolizează usile cerului, în altar,
imagine a Împărătiei lui Dumnezeu, aminteste întreaga lucrare a Fiului.
Dumnezeu Cuvântul S-a întrupat şi a venit în lume "ca să lumineze pe tot
omul care vine în lume" (In. 1,9) şi a trecut prin mijlocul oamenilor
pentru a se face cunoscut şi pentru a-L face cunoscut pe Tatăl ("Dacă
M-ati fi cunoscut pe Mine şi pe Tatăl Meu L-ati fi cunoscut" In. 14,7) şi
a-i conduce astfel, cu Sine, în Împărătie.
Consumarea euharistică a
Cuvântului
Cântarea trisaghionului, după cum o arată
rugăciunea corespunzătoare, uneste îngerii şi oamenii în slăvirea lui Dumnezeu
descoperindu-ne sfintenia lui Dumnezeu şi pregătindu-ne pentru primirea
Cuvântului Lui. Lecturile scripturistice plasate în contextul doxologic al
trisaghionului arată "modul în care Cuvântul lui Dumnezeu ajunge în
biserică venind nu pur şi simplu din trecut, ca o carte sau un canon fixat ci,
mai ales, din realitatea
eshatologică a Împărătiei" . Părintii Bisericii (Clement Alexandrinul,
Origen, Sfântul Ioan Gură de Aur, Sfântul Grigore Teologul) subliniază că, în
Liturghie, Cuvântul este consumat euharistic, ne împărtăsim de Dumnezeu prin
cuvintele Sale. De aceea rugăciunea care precede Evanghelia este o adevărată
epicleză pentru ca Duhul Sfânt să facă prezent Cuvântul lui Dumnezeu în
mijlocul Bisericii Sale.
Locul firesc al predicii este în
conţinuarea Evangheliei reprezentând primirea Evangheliei în unitatea Bisericii
peste care odihneste Duhul Sfânt, o parte esenţială a Liturghiei Cuvântului.
Actualizarea Cinei celei
de Taină
Liturghia Euharistică este
o actualizare a Cinei cele de Taină şi, implicit, a celor patru lucrări
săvârsite atunci de Hristos: "a luat" (pâinea), "a multumit şi a
binecuvântat", "a frânt" şi "a dat" (ucenicilor).
Acestor patru lucrări le corespund patru părti ale Liturghiei : Intrarea Mare,
anaforaua, frângerea, împărtăşirea.
"A luat" -
Intrarea mare este centrul ritualurilor preanaforale care au ca scop pregătirea
materială a altarului şi a darurilor şi pregătirea duhovnicească a slujitorilor
şi a credincioşilor pentru aducerea jertfei duhovnicesti şi împărtăsire. Imnul
heruvic scoate foarte bine în evidentă acest lucru. El nu se referă strict la
procesiune aşa cum în mod greşit a fost înţeles uneori prin analogie cu
Liturghia darurilor mai înainte sfinţite. Heruvicul este o introducere la
întreaga actiune liturgică de la anafora la împărtăsanie. Îi învată pe
credincioşi că ei, care vor cânta cântarea întreit sfântă a heruvimilor (Sfânt,
Sfânt, Sfânt Domnul Savaot
, din timpul anaforalei) trebuie să lase toată
grija lumească (Sus să avem inimile) ca să-L primească (upodexomai) pe Hristos
în împărtăsanie.
Sfântul Ignatie al Antiohiei
arată că în Biserică trebuie să fie unire în credintă şi dragoste . De aceea,
înainte de înăltarea jertfei euharistice, această unitate se trăieste prin două
acte liturgice: sărutarea păcii şi rostirea Crezului. Credem că aşa cum, în
multe biserici, s-a revenit la practica rostirii în comun a Crezului, ar fi de
dorit o revenire şi la practica sărutării păcii şi între credincioşi (bărbati
cu bărbati şi femei cu femei) deoarece "sărutarea aceasta uneste sufletele
unele cu altele şi îndepărtează din suflete orice vrăjmăsie".
"A multumit şi a
binecuvântat"- Anaforaua este o lungă rugăciune de multumire adresată lui
Dumnezeu Tatăl prin care se aduce jertfa euharistică. În vechime protosul
adunării euharistice o rostea cu voce tare, în auzul credincioşilor care se
asociau numai la ecfonisul final prin răspunsul "Amin". Termenul de
anafora înseamnă ridicare, înăltare, ofrandă, jertfă.
Anaforaua îsi are izvorul
în rugăciunea de multumire şi binecuvântare rostită de Mântuitorul în seara
Cinei celei de Taină. În Biserica primară ierarhii aveau dreptul să improvizeze
textul anaforalei dându-i o redactare personală, respectând însă o anumită
schemă comună tuturor liturghisitorilor în ceea ce priveste ideile exprimate.
Cu timpul s-au impus anumite anaforale redactate de diferite personalităti ale
Bisericii. În Biserica Ortodoxă s-au păstrat în uz anaforalele Sfintilor Ioan
Gură de Aur şi Vasile cel Mare.
Având structura unei
cuvântări, a unei istorisiri publice despre slava lui Dumnezeu şi opera Lui,
anaforaua este, mai ales în cazul Sfântului Vasile cel Mare, o adevărată
sinteză a teologiei ortodoxe exprimată în formă doxologică. Ea are o structură
trinitară, în cinstea Sfintei Treimi, putând identifica în cadrul ei trei părti
în care se face referire specială la lucrarea fiecărei Persoane treimice urmate
de rugăciunea de mijlocire generală a Bisericii.
În cursul anaforalei se
aduce multumire lui Dumnezeu pentru toate binefacerile Sale, se face pomenirea lucrării
mântuitoare a Fiului lui Dumnezeu, se înaltă darurile de pâine şi vin şi se
invocă Duhul Sfânt spre sfintirea acestora. Cuvântul se uneste astfel cu Taina,
pâinea şi vinul se prefac, prin pogorârea Duhului Sfânt, în Trupul şi Sângele
Domnului.
Anaforaua scoate în
evidentă faptul că actualizarea lucrării mântuitoare a lui Hristos se face prin
săvârsirea Sfintei Liturghii iar primirea roadelor acestei lucrări se face prin
cuminecarea celor prezenti cu Sfintele Taine (scopul acestei slujbe): "Pentru
ca să fie celor ce se vor împărtăsi spre trezirea sufletului, spre iertare
păcatelor, spre împărtăşirea cu Sfântul Tău Duh, spre plinirea Împărătiei
cerurilor, spre îndrăznirea cea către Tine iar nu spre judecată sau spre
osândă"(anaforaua Sfântului Ioan Gură de Aur). Tot anaforaua ne descoperă
şi sensul eclezial al împărtăsaniei care depăseste abordarea ei strict
individualistă: "Iar pe noi pe toţi care ne împărtăsim dintr-o pâine şi
dintr-un potir să ne unesti unul cu altul prin împărtăşirea aceluiasi Duh
Sfânt"(anaforaua Sfântului Vasile cel Mare). Reiese clar astfel că
participarea la Liturghie se împlineşte prin împărtăşirea cu Trupul şi Sângele
Domnului.
Rostirea cu voce tare a
anaforalei în Biserica primară era expresia împreunei -slujiri a clerului şi
poporului în Sfânta Liturghie. Sfântul Ioan Gură de Aur arată că "tot
poporul binecredincios, laolaltă cu ceata preotească, în picioare şi cu mâinile
ridicate aduc înfricosătoarea Jertfă" . La Sfânta Liturghie nu pot fi
spectatori pasivi. Credinciosii slujesc alături de cler şi, pentru a sluji,
este nevoie ca ei să audă şi să înteleagă rugăciunile rostite de preot în
numele lor.
Începând cu sec. V-VI s-a
răspândit tot mai mult obiceiul citirii în taină a anaforalei. Acest obicei nu
s-a impus datorită unor motive care să tină de esenta Liturghiei ci din dorinta
de a câstiga timp printr-o rostire mai grăbită a anaforalei atunci când
Liturghia s-a lungit ca urmare a introducerii imnelor cântate de credincioşi .
Nu există nici o reglementare a autoritătii bisericesti care să indice citirea
în taină a anaforalei. Din contră, Împăratul Justinian prin Novella 137, cap.
VI din 25 martie 565 interzice citirea în taină a anaforalei" . Dar măsura
sa nu a putut opri răspândirea acestui obicei. S-a ajuns astfel ca rânduiala
Liturghiei să ia înfătisarea "unui serviciu dublu: de o parte unul cu
caracter tainic săvârsit în tăcere de către liturghisitor în altar, iar altul
exterior, perceptibil şi executat de către diacon şi popor (strană, cântăret,
cor) în văzul şi auzul tuturor. Faptul acesta a făcut ca poporul să rămână din
ce în ce mai străin şi mai opac fată de partea ce revine preotului adică tocmai
de ceea ce este esenţial şi fundamental în actiunea Liturghiei"
În consecintă apar şi explicări
ale Liturghiei care absolutizează rolul clerului transformându-i pe credincioşi
în simpli spectatori. Dezvoltarea în paralel a iconostasului şi înţelegerea
gresită a acestuia ca un zid despărtitor între cler şi credincioşi care ascunde
lucrarea clerului a făcut ca uneori să se ajungă la identificarea caracterului
tainic al Liturghiei cu păstrarea secretului în ce priveste ceea ce preotii fac
şi rostesc. Dar această înţelegere vine în contradictie flagrantă cu sensul
profund al cultului creştin ortodox de împreună-slujire a clerului şi
credincioşilor.
Paralela făcută între iconostas
şi citirea în taină a rugăciunilor în sensul despărtirii şi ascunderii de
credincioşi este gresită dovedind o neînţelegere a sensului iconostasului.
Iconostasul nu ascunde ci descoperă realitatea vesnică Împărătiei cerurilor, el
nu desparte ci uneste Biserica pământească cu cea cerească pentru că
iconostasul nu este un perete despărtitor ci un suport pentru icoane. Icoana
învată, descoperă şi uneste de aceea iconostasul oferă toate posibilitătile
unei participări depline şi constiente în cel mai înalt grad la Liturghie.
"Deplinătatea liturgică constă în prezenta iconostasului şi în a face
rugăciunile euharistice accesibile poporului. Numai în acest chip cuvântul şi
icoana îsi vor dobândi deplinătatea întelesului lor".
Citirea în taină a rugăciunilor Liturghiei a
afectat serios caracterul catehetic al Sfintei Liturghii. În lipsa unei explicatii speciale Liturghia a devenit tot mai
neînteleasă de popor, unitatea dintre Liturghie şi Euharistie nu a mai este
percepută. "Credinciosii au ajuns să nu mai priceapă rostul
sacru, al Sfintei Liturghii şi să participe tot mai rar la săvârsirea ei".
Omul modern vrea să înteleagă
ceea ce face şi de aceea, în ultimul timp, tot mai multi teologi subliniază
importanta revenirii la citirea cu voce tare a rugăciunilor Liturghiei şi în
primul rând a anaforalei care are un rol esenţial în pregătirea pentru
împărtăsanie.
"A frânt"- După anaforaua liturgică urmează
ultimele ritualuri pregătitoare pentru cuminecare:
" Rugăciunea "Tatăl
nostru" în care credincioşii îsi mărturisesc unitatea frătească, cer
iertarea păcatelor şi "pâinea cea spre fiintă" adică însusi Trupul
Domnului.
- Exclamatia "Sfintele sfintilor!" atrage atentia la cele sfinte adică Trupul şi Sângele Domnului sunt numai pentru sfinti.
- Răspunsul "Unul Sfânt, Unul Domn Iisus Hristos" arată că numai El este sfânt şi izvor al sfinteniei dar" şi noi suntem sfinti dar nu prin fire ci prin participare, prin nevointă şi rugăciune" .
- Frângerea propriu-zisă a agnetului
"A dat"- Ultima parte a Liturghiei,
împărtăşirea, este împlinirea şi ratiunea de a fi a întregii slujbe care este o
înăltare conţinuă spre acest moment suprem. Unirea cu Hristos înseamnă a vedea
"lumina cea adevărată, a primi Duhul cel ceresc, a afla credinta cea
adevărată", este "culmea vederii, a luminii şi a comuniunii cu
Dumnezeu" .
Acum putem cu adevărat să
iesim "cu pace" din biserică ducând pacea şi darul lui Dumnezeu,
primite la Liturghie, acasă şi pretutindeni unde ne găsim.
Concluzii
Întreaga rânduială a
slujbei ne descoperă faptul că Liturghia este împlinirea pregătirii pentru
Euharistie iar Euharistia este punctul culminant şi ratiunea de a fi a
Liturghiei. Ca urmare câteva concluzii se impun:
- Liturghia este o lucrare comună a întregii Biserici, o împreună înaintare spre unirea cu Hristos. De aceea orice manifestare a evlaviei individuale care face abstractie de slujbă (citirea unor rugăciuni, îngenunchieri etc.) sunt total nepotrivite.
- Împărtăsirea credincioşilor în afara Liturghiei este o exceptie care nu se aplică decât în cazul bolnavilor. În restul cazurilor este o îndepărtare de la sensul autentic al slujbei.
- Participarea la Liturghie se împlineşte prin Împărtăsire. O Liturghie la care nu se cuminecă decât clericii îsi atinge doar în mică măsură scopul. De aceea idealul spre care trebuie să tindem este ca cei care participă la slujbă, având pregătirea potrivită, să se şi împărtăsească.
Pr. Florin Botezan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu