După înăltarea Bisericii în
cer, exprimată simbolic de ritualul Intrării mici, oamenii şi îngerii se unesc
în slăvirea sfinteniei lui Dumnezeu prin intonarea cântării întreit sfinte
cunoscută sub numele de trisaghion: "Sfinte Dumnezeule, Sfinte Tare,
Sfinte fără de moarte, miluieste-ne pe noi!".
Trisaghionul este un imn
procesional apărut în secolul al V-lea
Imnului trisaghion este anterior sinodului al IV-lea ecumenic (451) când a fost cântat de către sinodali dar nu avem date sigure cu privire la originea lui. Unii teologi explică originea textului trisaghionului prin combinarea de către Biserică a imnului îngeresc: "Sfânt, Sfânt, Sfânt" (Isaia 6, 3; Apocalipsă 4, 8) cu versetul 2 al psalmului 41: "Însetat-a sufletul meu de Dumnezeul cel viu" (în textul liturgic "Dumnezeul cel tare, cel viu").
Alti autori consemnează traditia
conform căreia trisaghionul a fost revelat în mod minunat unui copil în timpul
patriarhului Proclu al Constantinopolului (434-436). Potrivit acestei traditii
un cutremur a îngrozit populatia Constantinopolului determinându-i să iasă în
procesiune în frunte cu patriarhul şi împăratul. Un copil a fost atunci răpit
în cer unde a auzit imnul trisaghion intonat de îngeri. Învătând multimea să
cânte acest imn, cutremurul s-a potolit.
Până astăzi trisaghionul este
folosit ca un imn ce însoteste procesiunile, în special cele prin care se
invocă mila lui Dumnezeu pentru îndepărtarea catastrofelor şi restabilirea
echilibrului cosmic. Sinodul Trulan preconizează cântarea trisaghionului în
vremea schimbărilor cosmice. Această folosire a trisaghionului se întemeiază pe
credinta în conţinutul tainic şi puternic al numelui lui Dumnezeu care
determină linistirea elementelor în conflict şi restabilirea ordinii cosmosului
.
Din a doua jumătate a secolului al V-lea trisaghionul marchează începutul Liturghiei
Apărând doar în secolul al V-lea, imnul nu a făcut parte întotdeauna din Liturghie. Utilizarea sa procesională a dus la cântarea trisaghionului şi în timpul procesiunilor care se făceau în zilele de sărbătoare spre biserica ce purta hramul respectiv şi în care se slujea Sfânta Liturghie. Ulterior s-a generalizat folosirea acestui imn şi în duminici şi în zilele care nu aveau procesiuni asfel încât, spre sfârsitul secolului al V-lea, cântarea trisaghionului marca practic începutul Liturghiei devenind o parte a acesteia.
La sărbătorile mari în care,
înainte de Sfânta Liturghie, avea loc botezul catehumenilor şi venirea
procesională a acestora în biserică intonându-se "Câti în Hristos v-ati
botezat, în Hristos v-ati si-mbrăcat. Alilulia!" această cântare
înlocuieste până astăzi trisaghionul. La fel la sărbătorile Sfintei Cruci când,
înainte de Liturghie, se făceau procesiuni cu Sfânta Cruce cântându-se:
"Crucii Tale ne închinăm Stăpâne şi Sfântă Învierea Ta o lăudăm şi o slăvim!".
Rugăciunea trisaghionului este o pregătire pentru cântarea acestui imn
Înainte de secolul al VIII-lea cântarea trisaghionului începe să fie precedată de rostirea cu voce tare a unei rugăciuni numită a trisaghionului, diferită pentru Liturghia Sfântului Ioan Gură de Aur şi pentru Liturghia Sfântului Vasile cel Mare. Din secolul al X-lea se va generaliza utilizarea la ambele Liturghii a rugăciunii specifice initial Liturghiei Sfântului Vasile cel Mare. Rostirea în taină a acestei rugăciuni după secolul al XII-lea a dus la separarea ei de ecfonis şi mutarea ei în timpul cântării trisaghionului. Dar logica desfăsurării Liturghiei, conţinutul rugăciunii şi studiul istoric ne arată că locul ei firesc este înainte de cântare, aşa cum s-a păstrat la slavi până astăzi.
Rugăciunea trisaghionului este
rostită de către protos (întâi stătător) în numele întregii adunări liturgice
(clerici şi credincioşi) pentru a fi învredniciti a aduce, împreună cu îngerii,
cântarea întreit sfântă: "Dumnezeule cel sfânt, Care întru sfinti Te
odihnesti,"
Rugăciunea începe cu afirmarea
sfinteniei lui Dumnezeu ca argument pentru cântarea întreit sfântă. Dumnezeu este sfânt adică este cu
totul altceva, transcendent tuturor categoriilor lumii, "das ganz
Andere". Sfintenia reprezintă misterul lui Dumnezeu prin excelentă, e
profund apofatică dar, în acelasi timp, profund trăită. În simtirea şi înţelegerea ei se poate înainta la
infinit dar cere din partea făpturilor tot mai multă curătie. Dumnezeu se
odihneste întru sfinti datorită efortului lor de curătire responsabilă şi de
statornicire în fata prezentei Lui. Odihnindu-Se întru ei îi face părtasi de
cea mai proprie însusire a lui, de sfintenie, sălăsluindu-Se cu sfintenia Sa în
ei astfel încât sufletele lor ajung să "strălucească" de prezenta
dumnezeiască (Sfântul Isaac Sirul).
"Cel ce cu glas întreit
sfânt esti lăudat de serafimi şi slăvit de heruvimi şi de toată puterea
cerească închinat;"
Revelatia dumnezeiască (Isaia 6,
3; Apocalipsă 4, 8) ne învată că puterile îngeresti îl laudă, îl slăvesc şi I
se închină lui Dumnezeu cutremurându-se de sfintenia Lui. Acestor puteri
îngeresti vrem să ne alăturăm şi noi constienti de nevrednicia noastră dar
nădăjduind în bunătatea lui Dumnezeu.
"Cel ce dintru nefiintă
întru fiintă ai adus toate, Care ai zidit pe om după chipul şi asemănarea Ta şi
cu tot harul Tău l-ai împodobit; Cel ce dai întelepciune şi pricepere celui ce
cere şi nu treci cu vederea pe cel ce greseste ci pui pocăinta spre
mântuire;"
În fata sfinteniei lui Dumnezeu,
lăudată de puterile ceresti, ne aducem aminte că îngerii, oamenii şi întreaga
făptură au fost create de Dumnezeu din nimic, au fost aduse "dintru
nefiintă întru fiinţă". Dar omul, ca o cunună a creatiei a fost zidit după
chipul şi asemănarea lui Dumnezeu (Facere 1, 26-27) şi împodobit cu tot harul
(Facere 2, 7). Omul a căzut dar Dumnezeu nu l-a lepădat ci îi dă întelepciune
şi pricepere şi pocăintă spre mântuire cu conditia să dorească aceasta şi să o
ceară. Adevărata întelepciune este asadar o harismă, un dar dumnezeiesc care
presupune angajarea în lupta duhovnicească prin împlinirea poruncilor lui
Hristos şi prin pocăinta de greseale.
"Care ne-ai învrednicit pe
noi, smeritii şi nevrednicii robii Tăi, şi în ceasul acesta a sta înaintea
sfântului Tău jertfelnic şi a-ti aduce datorita închinare şi preaslăvire:"
Adunarea liturgică, clerici şi
credincioşi, a intrat în cer şi se află înaintea "slavei sfântului
jertfelnic" al lui Dumnezeu. Avem constiinta nevredniciei noastre dar şi a
datoriei de a aduce închinare şi preaslăvire prin intonarea cântării întreit
sfinte.
"Însuti Stăpâne, primeste şi
din gurile noastre ale păcătosilor, întreit sfânta cântare şi ne cercetează pe
noi întru bunătatea Ta. Iartă-ne nouă toată greseala cea de voie şi cea fără de
voie; sfinteste sufletele şi trupurile noastre şi ne dă nouă să slujim tie cu
cuviosie în toate zilele vieţii noastre."
Slujirea cu cuviosie şi cântarea
trisaghionului împreună cu îngerii presupune sfintirea sufletelor şi a
trupurilor noastre, adică curătirea de toate păcatele şi umplerea de sfinţenia
dumnezeiasca astfel încât Dumnezeu să odihnească şi întru noi. Dar acest lucru
nu este posibl numai cu puterile noastre, de aceea apelăm la bunătatea lui
Dumnezeu.
"Pentru rugăciunile
Preasfintei Născătoarei de Dumnezeu şi ale tuturor sfintilor care din veac au
bineplăcut tie."
Îi aducem rugători pe Preasfânta
Născătoare de Dumnezeu şi pe toţi sfintii pentru că în faptul sfinteniei lor
avem dovada că rugăciunea noastră pentru sfintire nu este fără sperantă de
împlinire.
"Că sfânt esti Dumnezeul
nostru şi tie slavă înăltăm, Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi
pururea şi în vecii vecilor."
Rugăciunea se încheie cu
reafirmarea sfinteniei lui Dumnezeu ca argument suprem pentru slăvirea Lui şi
intonarea cântării întreit sfinte.
Trisaghionul exprimă uimirea sufletului în fata sfinteniei lui Dumnezeu
După ecfonis adunarea liturgică începe cântarea trisaghionului. Acest imn este alcătuit, în original, dintr-o aclamatie şi o rugăciune. Traducerea literală este:
"Sfânt (este) Dumnezeu,
Sfânt Tare, Sfânt fără de moarte - miluieste-ne pe noi!"
El exprimă uimirea sufletului în
fata sfinteniei lui Dumnezeu şi credinta că numai pentru că este sfânt Dumnezeu
poate milui. Slujirea divină ne descoperă sfinţenia lui Dumnezeu fără să ne
explice ce este. În sfinţenie ni se revelează concentrat toate însusirile
dumnezeiesti. Ea e misterul luminos şi activ al prezentei divine. În ea e concentrat tot ce deosebeste
pe Dumnezeu de lume . Am intrat în cer şi experienta prezentei lui Dumnezeu a
devenit acum foarte prezentă. "Uluit de vederea orbitoare a cerului şi a
pământului, sufletul este ca şi depăsit de această supraabundentă şi se
dăruieste în întregime, devine jertfă curată, nu poate decât să facă să
tâsnească imnul treimic" .
Ortodoxia a atribuit
întotdeauna un sens treimic trisaghionului mărturisind astfel că sfintenia îsi
are izvorul în faptul că Dumnezeu este treime de persoane: Tatăl - izvorul
sfinteniei, Fiul - biruitorul mortii (tare), Duhul Sfânt - dătătorul de viată
(fără de moarte).
Exclamatia "Puternic" a diaconului în timpul cântării este o
atentionare spre mărirea atentiei şi, în acelasi timp, un îndemn spre răsunarea
deplină a imnului.
Icoana sfinteniei şi iubirii lui Dumnezeu
La Liturghia arhierească binecuvântarea poporului cu tricherul (simbol al Sfintei Treimi) şi dicherul (simbol al celor două firi ale Mântuitorului) scoate în evidentă negrăita sfintenie dumnezeiască şi iubirea fată de oameni concretizată în întruparea Fiului lui Dumnezeu:
"Doamne, Doamne, caută din cer
şi vezi şi cercetează via (lumea) aceasta, pe care a zidit-o dreapta Ta, şi o
desăvârseste pe ea!"
Este o rugăciune ca via (lumea)
însufletită de Dumnezeu prin creatie şi ridicată la starea de Biserică să fie
dusă la desăvârsire adică la sfintenie.
[Pr. Florin Botezan]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu