Sfânta Liturghie - Taina Tainelor
[Pr. Florin Botezan]
Creştinismul este viaţă
Creştinismul nu este o
ideologie, un sistem de idei la care putem sau nu să aderăm, ci viaţă, viaţa
cea adevărată în comuniune cu izvorul vieţii, Dumnezeu, pe care omul a
pierdut-o datorită păcatului originar. Prin întruparea, moartea, învierea şi
înălţarea Sa la cer Mântuitorul Iisus Hristos a restaurat firea umană şi ne-a
eliberat de sub stăpânirea păcatului şi a mortii dăruindu-ne viaţa vesnică a
Împărătiei cerurilor. Fiecare dintre noi am primit acest dar al vieţii vesnice
în botezul nostru când "ne-am îngropat cu El, în moarte, prin botez,
pentru ca, precum Hristos a înviat din morti prin slava Tatălui aşa să umblăm
şi noi întru înnoirea vieţii"(Rom. 6, 4).
Slujbele Bisericii
reprezintă împărtăşirea concretă de viaţa cea nouă în Hristos
Biserica este Împărătia lui
Dumnezeu pe pământ iar slujbele reprezintă intrarea noastră în această
Împărătie, trăirea şi împărtăşirea concretă de viaţa cea nouă în Hristos, de
dreptatea, pacea şi bucuria în Duhul Sfânt ce caracterizează Împărătia lui
Dumnezeu (Rom. 14, 17). Cultul Bisericii ne poartă în lumea prezentei directe a
lui Dumnezeu făcându-ne părtasi bucuriei învierii. Creştinismul este, pentru
aceasta, o religie liturgică, o religie în care pe primul plan este cultul,
trăirea liturgică a vieţii celei noi în comuniune cu Dumnezeu. Biserica este,
în primul rând, o comunitate rugătoare, slăvitoare. Înţelegem astfel de ce
Biserica noastră se numeşte ortodoxă: este Biserica ce aduce dreaptă slăvire
(orthos - doxa) lui Dumnezeu şi, ca urmare, are credinta dreaptă fiind Biserica
cea adevărată.
Sfânta Liturghie -
unirea tuturor în Biserică şi intrarea Bisericii în Împărăsia lui Dumnezeu
Centrul cultului ortodox
este Sfânta Liturghie, slujba în care se realizează, prin excelentă, intrarea
noastră în Împărătie, mai precis unirea tuturor în Biserică şi intrarea
Bisericii în Împărătia lui Dumnezeu. Toate celelalte slujbe sunt o pregătire
pentru Liturghie şi îsi găsesc împlinirea în ea. Sfântul Dionisie Areopagitul
numeşte Sfânta Liturghie Taina Tainelor deoarece ea încununează tot ceea ce s-a
dat prin celelalte slujbe şi uneste cel mai deplin pe fiecare credincios şi pe
toţi în Dumnezeul cel Unul şi infinit în iubire desăvârsind comuniunea cu
Dumnezeu.
Taina mântuirii şi
Tainele Bisericii
Astăzi vorbind despre Taină
avem tendinta de a ne gândi numai la cele Sapte Taine sau sacramente ale
Bisericii (Botezul, Mirungerea, Euharistia, Spovedania, Cununia, Hirotonia,
Maslul). Dar până în secolul al XIII-lea Biserica Ortodoxă nu a fixat precis
numărul Tainelor, Părinţii preferând să se refere la Taina mântuirii în sens
general şi la aspectele acesteia, la Taina unică a Bisericii în care Dumnezeu
Îsi împărtăseste viaţa Sa dumnezeiască omenirii, răscumpărând omul din păcat şi
din moarte şi revărsând asupra omului slava nemuririi. Această Taină se
concretizează în lucrările specifice ale Bisericii în care Hristos însusi se
oferă şi se împărtăseste printr-un ritual de sfinţire săvârsit de slujitorii
bisericesti în şi prin puterea Duhului Sfânt.
Sfânta Liturghie este
Taina Tainelor
Punctul culminant al
acestor lucrări este Sfânta Liturghie, Taina Tainelor, Taina actualizării
lucrării mântuitoare a lui Hristos şi a unirii depline cu El, Taina împlinirii
Bisericii ca Trup al lui Hristos şi a intrării ei în Împărătia lui Dumnezeu. La
Sfânta Liturghie Duhul Sfânt introduce realitatea eshatologică a Împărătiei în
istorie schimbând istoricitatea liniară în prezentă. Trecutul şi viitorul sunt
astfel unite într-o realitate unică şi indivizibilă realizându-se o sinteză a
istoricului şi eshatologicului.
Sfânta Liturghie - Taina lui Hristos
Sfânta Liturghie este o anamneză, o pomenire a faptelor mântuitoare ale lui
Dumnezeu începând de la creatie şi, în primul rând, a lucrării mântuitoare a
lui Hristos. Dar această
pomenire nu este o simplă comemorare ci o actualizare a evenimentelor. În
Liturghie are loc o epifanie şi dezvăluire crescândă a prezentei lui Hristos
Cel Întrupat, Răstignit, Înviat şi Înăltat dar şi ca Cel va să vină. Liturghia
este "Evanghelia mereu actualizată".
Sfânta Liturghie - Taina
Bisericii
În Liturghie Hristos e
prezent în mijlocul Bisericii Sale, a adunării credincioşilor. Nu îl întâlnim
ca insi singuratici ci ca mădulare ale trupului Său adunate laolaltă sporind
neîncetat comuniunea cu El şi între noi printr-un urcusspiritual conţinuu al nostru
spre trepte tot mai înalte de comuniune duhovnicească cu Hristos şi, în
Hristos, cu Sfânta Treime. În Liturghie Biserica primeste darul unitătii
"de sus", în Hristos, împlinindu-se ca Trup al lui Hristos. Fiecare
comunitate locală realizează astfel şi revelează Biserica întreagă, evenimentul
noului mod de viată care constituie mântuirea, participarea omului la viaţa
vesnică. În acelasi timp Liturghia este slujită în comuniune cu întreaga
Biserică universală şi în numele întregii Biserici pomenindu-se atât cei aflati
departe cât şi cei adormiti ca mădulare ale aceluiasi Trup al lui Hristos,
realizându-se astfel o unitate în timp şi spatiu.
Fiecare credincios trebuie să
înteleagă Sfânta Liturghie
Viata creştină autentică nu poate
fi concepută în afara Sfintei Liturghii care ocupă locul central în Biserică şi
în viaţa oricărui creştin care îsi ia în serios demnitatea de mădular al
Trupului lui Hristos. Dar pentru a putea participa deplin la Liturghie şi nu
numai a asista este foarte important ca fiecare credincios să înteleagă
semnificatia ei. Ca urmare, în cadrul acestei rubrici vă vom oferi o explicare
sistematică a acestei slujbe esenţiale a Bisericii care este Sfânta Liturghie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu