Adunarea în Biserică
Aducerea darurilor
Buna cuviintă ne îndeamnă ca,
atunci când mergem la cineva, să nu ne ducem cu mâna goală ci cu un dar. Darul,
când este făcut cu inima curată, ne reprezintă, poartă în el ceva din noi, şi
ne ajută să ne deschidem către cel căruia îl dăruim. Primind în schimbul unui
dar un alt dar, făcut cu aceeasi sinceritate, se realizează cu adevărat comuniunea
dintre cei care dăruiesc.
Darurile noastre la Sfânta
Liturghie sunt pâinea şi vinul
Sfânta Liturghie reprezintă
întâlnirea noastră cu Dumnezeu. De aceea este firesc ca, adunându-ne în
Biserică, să-I aducem lui Dumnezeu darurile noastre pentru ca, apoi, în cadrul
Sfintei Liturghii, să primim, la rândul nostru, de la Dumnezeu o multime de
daruri, culminând cu însusi Trupul şi Sângele Lui, şi să intrăm astfel în
comuniune deplină cu El. Darurile noastre la Sfânta Liturghie sunt pâinea şi
vinul, după cum ne-a învătat însusi Mântuitorul Iisus Hristos la Cina cea de
Taină (Matei 26, 26-29).
Pâinea şi vinul ne
simbolizează viaţa
Pâinea şi vinul au o semnificatie
adâncă. Ele sunt alimente esenţiale, proprii omului. Sunt proprii omului
deoarece nu sunt luate ca atare din natură, ci obţinerea lor necesită un efort
special de prelucrare. Sunt alimente esenţiale pentru că ne întretin şi ne
bucură viaţa biologică şi, de aceea, ca imagine a întregii hrane, ne şi
simbolizează viaţa . Aşa dar, aducând pâine şi vin la Sfânta Liturghie noi
aducem şi îi dăruim lui Dumnezeu propria noastră viată, ne dăruim pe noi însine
şi aceasta este cel mai pretios dar pe care-l putem face. "Vrei să afli,
spune Fericitul Augustin, ce anume ai putea să oferi lui Dumnezeu pentru tine?
: oferă-te pe tine însuti. Căci ce cere de la tine Domnul dacă nu pe tine
însuti? Pentru că în toată creatia de pe pământ n-a făcut nimic mai bun decât
pe tine" . Sfântul Nicolae Cabasila subliniază că viaţa noastră este cel
mai potrivit dar pe care-l putem face la Sfânta Liturghie, pentru că darul ce-l
primim în schimb este tot viată. Îi dăm lui Hristos pâinea şi vinul menite să
se prefacă în trupul nostru pământesc ca să ne întoarcă pâinea şi vinul
prefăcute în Trupul şi Sângele Lui. În schimbul vieţii vremelnice noi dobândim
viaţa vesnică, însusi Trupul şi Sângele Mântuitorului .
Prin actul nostru de
dăruire recunoastem că viaţa cea adevărată este la Dumnezeu.
Pâinea, ca imagine a
întregii hrane, nu are viată în sine, pentru că Dumnezeu, şi nu caloriile, este
principiul vieţii. In lumea căzută diavolul a reuşit însă să acrediteze ideea
că omul trăieste numai cu pâine "făcând această minciună un adevăr de la
sine înteles care nu mai poate fi pus în discutie, fundamentul întregii noastre
viziuni asupra lumii, al stiintei. medicinii şi poate chiar al religiei" .
Aceasta este, de altfel, prima dintre ispitele pe care diavolul o adresează lui
Iisus, în pustiu (Mc. 4,3, Lc. 4,3). Dar Mântuitorul dărâmă această amăgire a
diavolului încă de la începutul propovăduirii Sale, arătând că: " Nu numai
cu pâine va trăi omul ci cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu "
(Mt. 4,4; Lc. 4,4). Iar Cuvântul lui Dumnezeu este Logosul divin, Fiul lui
Dumnezeu. Hrana în sine este moartă şi pentru cine crede că aceasta este sursa
vieţii şi o primeste separat de Dumnezeu, mâncarea este de fapt o comuniune cu
moartea.
Aşa dar, Dumnezeu este
sursa vieţii şi, de aceea, pâinea cea adevărată "care se pogoară din cer
şi dă viată lumii" (In 6,33) este însusi Hristos. El Însusi se numeşte pe sine "Pâinea
vieţii" (In 6,35) pentru că este Cel ce ne tine în viată şi ne dăruieste
viaţa cea adevărată. " Dumnezeu ne-a dat viaţa vesnică şi această viată
este în Fiul Său" (I In V,11). Rugăciunea punerii înainte din rânduiala
Proscomidiei exprimă acelasi adevăr când îl numeşte pe Hristos: "pâinea
cea cerească, hrana a toată lumea". Pâinea firească este, de fapt, numai o
imagine a Pâinii Vietii, a lui Hristos care este hrana cea adevărată ce ne tine
în viată. Dependenta noastră de pâinea firească ne descoperă faptul că nu avem
viaţa prin noi însine, ci o primim din afară, ajutându-ne astfel să ne
înţelegem propria conditie. Si dacă, aşa cum am arătat, diavolul încearcă să ne
facă să credem că pâinea firească este cea care ne dă viaţă, Hristos ne
descoperă că Pâinea Vietii este El Însusi. Chiar mai mult "El de aceea S-a
întrupat ca să ni se dea ca pâine cerească prin Trupul Său, ca pâine văzută,
mijlocitoare a celei nevăzute ".
Pâinea şi vinul reprezintă
întreaga creatie
Pâinea şi vinul aduse la Sfânta
Liturghie reprezintă, în acelasi timp, întreaga creatie pe care omul a primit-o
de la Dumnezeu în dar ca "hrană" ce îi asigură subzistenta trupească
şi pe care I-o întoarce lui Dumnezeu, cu multumire, după o lucrare de împlinire
a omului prin aceste elemente şi asupra lor . Omul îsi împlineşte astfel
demnitatea sa originară de preot al creatiei. "Definitia principală, fundamentală, a
omului este aceea de preot. El stă în centrul lumii şi o uneste în actul său de
binecuvântare a lui Dumnezeu. Si împlinind lumea cu această euharistie el îsi
transformă viaţa pe care a primit-o de la lume în viată în Dumnezeu, în
comuniune cu El" . Păcătuind, omul a încetat să-si îndeplinească această
menire închizându-se în lume şi îndepărtându-se de Dumnezeu, Hristos a
restaurat firea umană şi, implicit viaţa euharistică pe care omul este chemat
să o trăiască. În Hristos creaţia redevine un mijloc de comuniune cu Dumnezeu
prin primirea ei de la Dumnezeu şi prin oferirea ei lui Dumnezeu sub forma
darurilor de pâine şi vin care înglobează şi "sudoarea" omului,
activitatea lui transformatoare asupra creatiei. Această oferire se face în
Hristos, în cadrul Sfintei Liturghii, pentru că Hristos, prin jertfa sa, a
oferit lui Dumnezeu tot ce se putea oferi .
Pâinea şi vinul sunt un simbol
al unirii credincioşilor în Biserică
Sfânta Liturghie este slujba în
care credincioşii se afirmă ca persoane unite în Biserică. Ca urmare darurile
de pâine şi vin au şi o semnificatie eclesială. Atât pâinea cât şi vinul, fiind
rezultatul unirii boabelor de grâu măcinate, respectiv al boabelor de struguri
stoarse, sunt un simbol al unirii credincioşilor în Biserică. Acest aspect este
scos în evidenţă de rugăciunea euharistică cuprinsă într-una din primele
scrieri creştine Didahia celor 12 Apostoli (anii 50-70 d.Hr.): "După cum
această pâine frântă era împrăstiată pe munti şi fiind adunată a ajuns una, tot
aşa să se adune Biserica Ta de la marginile lumii în Împărătia Ta" .
Sfântul Ioan Gură de Aur comentează în acelasi sens: "După cum pâinea, desi
alcătuită din multe boabe, este, totusi, astfel unită încât boabele (de grâu)
nu apar niciodată, ci, cu toate că sunt ele însele, deosebirea dintre ele nu se
vede din cauza unirii lor, tot aşa ne unim şi noi unii cu altii şi toţi cu
Hristos". Pâinea şi vinul fiind deci un simbol al Bisericii, aducerea lor
la Sfânta Liturghie reprezintă, în acelasi timp, o jertfă adusă de Biserică şi
o jertfire a Bisericii însăsi.
Să revenim la practica normală
Am încercat să surprindem
în cele de mai sus semnificatia darurilor şi a oferirii lor în cadrul Sfintei
Liturghii. Aducerea lor la altar de către fiecare credincios reprezintă primul
act al participării efective a fiecăruia la Sfânta Liturghie. Acest lucru era
foarte bine înteles şi împlinit de primii creştini. "In constiinta, în
trăirea şi practica Bisericii primare, jertfa euharistică se aducea nu numai
din partea tuturor şi pentru toţi ci se aducea de către toţi şi, deci, baza şi
conditia ei este aducerea de către fiecare a darului său, a jertfei sale"
. De aceea cei lipsiti de orice mijloace aduceau apă pentru a putea participa
şi ei la această jertfă. Pe de altă parte, darurile celor opriti de la
Împărtăsanie pentru păcate grave nu erau primite.
În zilele noastre, din
păcate, această constiintă s-a estompat. S-a răspândit în schimb obiceiul
aducerii darurilor doar în situatii deosebite, de multe ori însă cu o perceptie
de-a dreptul magică asupra acestui act.
Dar experienta ne dovedeste că
revenirea la practica normală, ca fiecare să-si aducă darul său la fiecare
Liturghie la care participă, este posibilă. Preotului îi revine un rol esenţial
ca, prin predici şi cateheze, să-i ajute pe credincioşi să ajungă la o
înţelegere justă a semnificatiei aducerii la altar a darurilor de pâine şi vin
şi să-i îndemne conţinuu spre aceasta.
Pr. Florin Botezan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu