Liturghia credincioşilor
(euharistica), începuta odata cu rugăciunile pentru credincioşi, a fost
întotdeauna înteleasa şi traita ca o actualizare a Cinei celei de Taina prin
împlinirea poruncii Mântuitorului. În seara Joii Mari, la Cina cea de Taina,
Fiul lui Dumnezeu "Însusi pe Sine S-a dat pentru viaţa lumii"
(anaforaua Sfântului Ioan Gura de Aur) împartasindu-i pe apostoli cu Trupul şi
Sângele Sau şi poruncindu-le "Sa faceti aceasta întru pomenirea Mea"
(I Cor. 11, 23-26).
Liturghia credincioşilor
este actualizarea celor patru acte împlinite de catre Mântuitorul la Cina cea
de Taina
O analiza atenta a
relatarilor scripturistice (Matei 26, 28; Marcu 14, 22-24; Luca 22, 19-20; I
Cor. 11, 23-26) privind cele savârsite de Mântuitorul Iisus Hristos la Cina cea
de Taina în legatura cu instituirea Sfintei Euharistii ne descopera sapte
actiuni: a luat pâinea, a multumit şi binecuvântat, a frânt, a dat, a luat
paharul, a multumit şi a binecuvântat, a dat. Aceste actiuni se concentreaza în
patru acte fundamentale: a luat (pâinea şi paharul), a multumit şi binecuvântat
(pâinea şi paharul), a frânt (pâinea) şi a dat ( Trupul şi Sângele Sau).
Recunoastem aceste acte la înmultirea pâinilor în pustie (Matei 14, 19; 15, 36)
când Euharistia a fost prefigurata. Apoi le întâlnim la Euharistia savârsita de
Mântuitorul dupa învierea Sa din morti la Emaus cu cei doi ucenici Luca şi
Cleopa "când a stat împreună cu ei la masa, luând El pâinea, a
binecuvântat şi, frângând, le-a dat lor" (Luca 24, 30).
Liturghia credincioşilor,
fiind o actualizare a Cinei celei de Taina, este, implicit, în partile sale
principale o actualizare a acestor patru acte împlinite de catre Mântuitorul şi
anume: Intrarea Mare (a luat), Anaforaua (a multumit şi a binecuvântat),
Frângerea (a frânt) şi Împartasirea (a dat).
Intrarea Mare a ajuns astazi,
de la un ritual simplu, la o solemnitate deosebita
Intrarea Mare, actualizarea
luarii pâinii şi a paharului (cu vin) de catre Mântuitorul, consta în aducerea
darurilor de pâine şi vin şi asezarea lor pe Sfânta Masa. La origine era un act
extrem de simplu împlinit de catre diaconi fara un ceremonial special.
În urma studiului sistematic al
documentelor şi vestigiilor arheologice din primele secole creştine, Robert
Taft, profesor de Liturgica la Institutul Pontifical Oriental din Roma, a
demonstrat netemeinicia opiniei, curente pâna de curând, potrivit careia
credincioşii îsi aduceau darurile individuale de pâine şi vin la altar într-o
forma mai mult sau mai putin ritualizata, numai dupa plecarea catehumenilor. El a aratat ca practica ortodoxa
actuala a aducerii de catre credincioşi a darurilor însotite de pomelnice înca
de la începutul Liturghiei este cea originara, fiind prezenta întotdeauna în
Orient. Deosebirea fata de primele secole creştine consta în aceea ca, daca
acum darurile sunt aduse la proscomidiarul care este alaturi de altar, la început
ele erau aduse în skevofilakion, o încapere distincta de restul bisericii
situata de obicei în apropierea intrarii. Aici darurile erau primite de catre
diaconi, erau selectate cele destinate Sfintei Jertfe iar dupa încheierea
Liturghiei catehumenilor erau duse tot de catre diaconi pe Sfânta Masa. Se pare
chiar ca darurile erau aduse în timp ce credincioşii îsi dadeau sarutul păcii .
Începând din secolul al IV-lea
ritualul Intrarii Mari se amplifica tot mai mult pe masura ce i se atribuie o
simbolistica tot mai complexa ajungând în cele din urma la o solemnitate
deosebita fiind cel mai dezvoltat ritual din punct de vedere ceremonial al
Sfintei Liturghii . Ca urmare, în evlavia populara Intrarea Mare este receptata
ca unul dintre cele mai sacre şi impresionante momente ale slujbei. Dupa
iconoclasm a fost considerata un element atât de caracteristic şi definitoriu
al întregii slujbe încât, potrivit canonului iconografic, icoana Sfintei
Liturghii ne prezinta procesiunea cu Cinstitele Daruri din cadrul Intrarii Mari
.
Intrarea Mare cuprinde o serie
de ritualuri pregatitoare pentru aducerea sfintei jertfe
În prezent Intrarea Mare, ca
parte principala a Liturghiei credincioşilor, cuprinde o serie de ritualuri
pregatitoare pentru anaforaua liturgica care constau în pregatirea
duhovniceasca a slujitorilor şi credincioşilor şi pregatirea materiala a
altarului şi a darurilor pentru aducerea sfintei jertfe. Vom prezenta în
conţinuare aceste ritualuri aşa cum sunt savârsite ele astazi în Biserica
Ortodoxa Româna urmând ca în articolele urmatoare sa ne oprim asupra fiecaruia.
Dupa ecfonisul celei de a doua
rugăciuni pentru credincioşi ("Ca sub stapânirea ta totdeauna fiind paziti
Tie slava sa înaltam ...") cântaretii încep intonarea Imnului heruvic, o
cântare ampla, patrunzatoare în care melodia lina, dând putere cuvintelor, are
un rol esenţial pentru transpunerea credincioşilor într-o stare sufleteasca
potrivita aducerii sfintei jertfe:"Noi care pe heruvimi cu taina închipuim
şi facatoarei de viaţa Treimi întreit sfânta cântare aducem, toata grija cea
lumeasca acum sa o lepadam".
În acest timp preotul rosteste în
taina, pentru sine, rugăciunea "Nimeni nu este vrednic ..."
marturisindu-si nevrednicia pentru slujirea ce îi sta înainte şi
încredintându-se cu smerenie lui Hristos "Cel ce aduce şi Cel ce se aduce,
Cel ce primeste şi Cel ce se împarte". Apoi, închinându-se, spune împreuna
cu diaconul de trei ori textul complet al cântarii heruvimice. Protosul cadeste
în conţinuare altarul, iconostasul şi credincioşii pregatind intrarea
Cinstitelor Daruri. Buna mireasma a tamâiei se adauga astfel cântarii line,
icoanelor şi luminii discrete a candelelor şi lumânarilor creând o atmosfera
care sa stimuleze şi simturile pentru o participare totala la slujba
"lepdând toata grija cea lumeasca". De altfel în slujba ortodoxa, ca
în nici un alt rit liturgic, impresia, impactul estetic al ceremonialului sau
impunator, hieratic este de o importanta fundamentala.
Clericii se închina înaintea Sfintei Mese,
saruta antimisul, crucea şi Sfânta Masa şi îsi cer iertare unii de la altii şi
de la popor. Merg la proscomidiar, preotul îi pune diaconului care are
cadelnita Sfântul Aer pe umeri, îi da Sfântul Disc şi, luând el însusi Sfântul
Potir, pornesc în procesiune prin biserica precedati de paracliseri cu lumânari
în mâna. Cântarea heruvicului se întrerupe şi preotul şi diaconul se roaga,
asemenea tâlharului de pe cruce, ca Domnul Dumnezeu sa-i pomeneasca întru
împaratia sa pe cei ce au adus şi pe cei pentru care s-au adus acele cinstite
daruri, pe episcop, pe clerici, pe conducatori, pe ctitori, pe cei adormiti şi
pe toţi cei prezenti la slujba. Apoi intra în altar şi aseaza cinstitele daruri
pe Sfânta Masa în timp ce cântarea conţinua cu putere: "Ca pe Împaratul
tuturor sa-l primim, pe Cel, de cetele îngeresti, nevazut înconjurat. Aliluia.
Aliluia. Aliluia!".
La Liturghia arhiereasca
episcopul nu iese în procesiune ci, dupa ce da Sfântul Disc diaconului iar
Sfântul Potir celui dintâi dintre preoti, trece în dreptul usilor împaratesti
pentru a primi Cinstitele Daruri, a face pomenirile şi a le aseza pe Sfânta
Masa.
Dupa asezarea darurilor pe Sfânta
Masa ele sunt acoperite cu Sfântul Aer şi cadite iar protosul (episcop sau
preot) rosteste rugăciunea punerii înainte în timp ce diaconul începe ectenia
cererilor cu cererea speciala pentru darurile puse înainte.
Intrarea Mare este actul
jertfelnic al Bisericii de a-I oferi lui Dumnezeu ofranda vieţii noastre şi
participare la jertfa lui Hristos
Actul aducerii darurilor la
Sfântul Altar în cadrul Intrarii Mari a reprezentat înca de la început, cu
toata simplitatea ritualului, actul jertfelnic al Bisericii de a-I oferi lui
Dumnezeu ofranda vieţii noastre. Dezvoltarea ritualului pâna la forma de azi a
accentuat acest simbolism.
Hristos S-a jertfit pe Sine o
data pentru totdeauna cuprinzându-ne pe toţi în jertfa Sa. Jertfa este expresia
fireasca a dragostei adevarate, însasi taina Sfintei Treimi fiind taina jertfei
desavârsite pentru ca este taina dragostei desavârsite. Jertfa desavârsita a
lui Hristos a facut posibila restaurarea noastra în starea de jertfelnicie. Noi
suntem chemati ca, la rândul nostru, sa ne jertfim lepadându-ne cu totul de
egoismul nostru şi daruindu-ne în Hristos lui Dumnezeu pentru a învia împreuna
cu El. Viata Bisericii, fiind viaţa Lui în noi şi viaţa noastra în El este, in
mod necesar, o viaţa jertfelnica, o îndreptare iubitoare eterna spre Dumnezeu. Jertfa
lui Hristos implica asadar jertfa noastra ca atitudine esenţiala şi act
esenţial al Bisericii, noua umanitate restaurata .
Prin pregatirea Cinstitelor Daruri la Proscomidie jertfele individuale ale
fiecaruia, concretizate în darurile de pâine şi vin, s-au unit în jertfa
Bisericii şi aceasta jertfa a Bisericii este aratata ca fiind împartasire din
jertfa lui Hristos. Acum, prin aducerea cinstitelor daruri pe Sfânta Masa,
Biserica se aduce pe sine însasi, ceea ce înseamna ca aduce pe Hristos, caci
Biserica este Trupul Lui, iar El este Capul Bisericii. Dar Hristos însusi este
"Cel ce aduce şi Cel ce Se aduce". Astfel jertfa noastra, jertfa
Bisericii, este jertfa lui Hristos . Prin ofranda euharistica noua ni se da
nepretuita posibilitate de a participa la jertfa lui Hristos, la ofranda Sa
unica, împlinindu-ne vocatia jertfitoare. Intrarea Mare ne constientizeaza ca cel ce a venit la Liturghie sa
primeasca şi nu sa daruiasca nu a înteles ca a fi madular al Bisericii
înseamna, înainte de toate, participare la jertfa lui Hristos.
În decursul timpului Intrarii
Mari i se adauga o simbolistica tot mai complexa, fapt care a influentat la rândul
sau devoltarea ritualului. Astfel, la sfârsitul secolului al IV-lea, Teodor de
Mopsuestia vede în Intrarea Mare purtarea solemna a trupului mort al
Mântuitorului spre mormânt . Altii o considera o punere în scena liturgica a
intrarii triumfale a Domnului în Ierusalim sau chiar un simbol al celei de a
doua veniri a Mântuitorului.
În încheierea acestei priviri
sumare asupra istoricului, rânduielii şi semnificatiei Intrarii mari putem
spune împreuna cu Sfântul Maxim Marturisitorul ca acest ritual simbolizeaza
"începutul şi sfârsitul învataturii celei noi, care ni se va împartasi în
cer, cu privire la iconomia lui Dumnezeu cea catre noi şi descoperirea tainei
mântuirii noastre, care se afla în adâncurile nepatrunse ale tainei
dumnezeiesti" .
[Pr. Florin Botezan]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu