Întreaga rânduiala a Intrarii
Mari este o pregatire a darurilor, clericilor şi poporului pentru aducerea
sfintei jertfe prin rostirea anaforalei. Un loc esenţial în aceasta pregatire
îl are constientizarea nevredniciei noastre pentru savârsirea acestei
înfricosatoare slujbe, constiinta care se revarsa în rugăciunea ca, prin harul
lui Dumnezeu şi nu datorita meritelor noastre, sa fim învredniciti ca fara de
osânda sa aducem sfânta jertfa şi ca aceasta sa fie bineprimita de Dumnezeu.
Sunt teme care revin mereu în ritualurile Intrarii Mari fiind conţinutul
principal al rugăciunilor pentru credincioşi (atât ale Sfântului Ioan Gura de
Aur cât şi ale Sfântului Vasile cel Mare) precum şi al rugăciunii din timpul
Heruvicului. Aceleasi teme sunt reluate în rugăciunea punerii-înainte pe care
protosul o rosteste dupa asezarea darurilor pe Sfânta Masa şi încheierea
cântarii Heruvicului, în timp ce diaconul zice din mijlocul bisericii ectenia
cererilor. Liturghiile Sfântului Ioan Gura de Aur şi Sfântului Vasile cel Mare
au rugăciuni diferite ale punerii-înainte, dar ideile principale sunt aceleasi.
"Doamne, Dumnezeule,
Atottiitorule, Cel ce esti singur Sfânt, Care primesti jertfa de lauda de la
cei ce Te cheama pe Tine cu toata inima".
Rugăciunea Sfântului Ioan Gura de
Aur debuteaza cu o marturisire de credinta: Dumnezeul nostru caruia îi aducem
darurile este Atottiitorul, Dumnezeul cel Atotputernic (Pantocrator) care le-a
facut şi le tine pe toate, fara voia caruia nimic nu se poate întâmpla:
"Au nu se vând doua vrabii pe un ban? Si nici una din ele nu va cadea pe
pamânt fara stirea Tatalui vostru" (Matei 10, 29). El este Atottiitor şi
Unul Sfânt, singurul sfânt cu adevarat. "Aproape ca identificam
dumnezeirea revelata cu sfintenia. Se poate spune ca în sfintenie ni se
reveleaza concentrat toate însusirile dumnezeiesti. Ea e misterul luminos şi
activ al prezentei divine. În ea e concentrat tot ce deosebeste pe Dumnezeu de
lume. Dar sfintenia nu e atributul unui mister impersonal ci e atributul
transcendentei ca persoana".
Dumnezeul nostru cel Atotputernic
şi Sfânt este un Dumnezeu personal care vrea sa intre în comuniune cu noi şi
care se apleaca cu gingasie şi iubire asupra noastra: "Iata, stau la usa
şi bat; de va auzi cineva glasul Meu şi va deschide usa, voi intra la el şi voi
cina cu el şi el cu Mine" (Apoc. 3, 20). El ne cheama sa îi raspundem şi
noi cu iubire: "Da-mi, fiule, mie inima ta, şi ochii tai sa simta placere
pentru caile mele" (Pilde 23, 26). De aceea El primeste jertfa de lauda a celui ce
o aduce cu toata inima. Iar jertfa de lauda este "rodul buzelor care
proslavesc numele Lui" (Evr. 13, 15).
"Primeste şi
rugăciunea noastra, a pacatosilor, şi o (ne) du la sfântul Tau jertfelnic;
fa-ne vrednici a-Ti aduce Tie daruri şi jertfe duhovnicesti, pentru pacatele
noastre şi pentru cele din nestiinta ale poporului".
Traducerea acestui fragment
al rugăciunii ridica o problema în sensul ca în textul original verbul
prosagein (a duce) este un verb tranzitiv care nu are obiect explicit. Ca
urmare traducatorului îi revine sarcina de a decide care este obiectul asupra
caruia se reflecta actiunea acestui verb. Majoritatea traducerilor în limbile
moderne, inclusiv cea româneasca, considera ca obiectul verbului este
rugăciunea: "si o du (rugăciunea) la sfântul Tau jertfelnic". În
acest caz este vorba desigur despre rugăciunea punerii-înainte prin care cerem
sa fim facuti vrednici a aduce daruri şi jertfe duhovnicesti. Ducerea
rugăciunii la jertfelnic exprima tocmai primirea ei.
Dar, dupa cum observa
Egumenul Andrei Wade , în sintaxa greaca daca un verb tranzitiv nu are obiect,
el preia obiectul verbului tranzitiv urmator cum este de exemplu cazul cererii "apara,
mântuieste, miluieste şi ne pazeste pe noi" în care obiectul ultimului
verb este preluat de toate cele anterioare. Ca urmare obiectul verbului din
rugăciunea punerii-înainte sunt clericii care cer sa fie dusi la altarul
bisericii şi sa fie învredniciti a aduce daruri: "si ne du la sfântul
Tau jertfelnic". Aceasta interpretare o gasim în traducerea siriaca
veche. Un argument în favoarea acestei interpretari consta în faptul ca
expresia "sfântul Tau jertfelnic" este folosita în celelalte
rugăciuni ale Sfintei Liturghii pentru a desemna altarul bisericii (altarul
ceresc fiind numit "mai presus de ceruri" sau "înţelegator",
"duhovnicesc"). Textul paralel al rugăciunii punerii-înainte
de la Liturghia Sfântului Vasile cel Mare precum şi de la Liturghia Sfântului
Iacov şi unele Liturghii vechi-orientale se refera în mod explicit la primirea
slujitorilor care se apropie de sfântul jertfelnic.
Aşa dar protosul se roaga
în numele clericilor sa fie dusi la sfântul altar şi învredniciti a aduce
daruri şi jertfe duhovnicesti pentru pacatele lor şi pentru pacatele cele din
nestiinta ale poporului. Sfântul Apostol Petru ne îndeamna sa aducem "jertfe
duhovnicesti, placute lui Dumnezeu prin Iisus Hristos" (I Petru 2, 5).
Altarul bisericii este chip al lui Hristos caci "atotdumnezeiescul nostru
altar este Iisus (...) în care, dupa dumnezeiasca Scriptura, fiind sfinţiti şi
adusi ardere de tot în chip tainic, înfaptuim aducerea noastra". Aducerea
noastra nu poate fi facuta decât în Hristos şi înseamna propria noastra
jertfire, daruirea totala catre Dumnezeu ca o ardere de tot întru "miros
de buna mireasma" precum şi "Hristos ne-a iubit pe noi şi S-a dat pe
Sine pentru noi, prinos şi jertfa lui Dumnezeu" (Efes. 5, 2). Slujirea
noastra se descopera astfel ca împlinirea chipurilor Legii Vechi potrivit
careia arhiereul aducea o singura data pe an în Sfânta Sfintelor jertfa
sângeroasa pentru sine însusi şi pentru nestiintele poporului. Aceasta jertfa a
Legii Vechi nu avea însa puterea sa desavârseasca cugetul închinatorului fiind
doar o pilda pentru jertfa cuvântatoare şi fara de sânge a Legii Noi care are
cu adevarat puterea de curatire a pacatelor (Evrei 9, 7-9). Caci Arhiereul
nostru cel mare este Iisus, Fiul lui Dumnezeu Care, ispitit întru toate dupa
asemanarea noastra, afara de pacat, a strabatut cerurile. Îndrazneala noastra
de a veni în fata sfântului altar ne este data de lucrarea mântuitoare
savârsita de Hristos din dragoste pentru noi. "Sa ne apropiem, deci, cu încredere de tronul
harului, ca sa luam mila şi sa aflam har" (Evrei 4, 14-16).
Se anticipeaza epicleza
evidentiindu-se rolul euharistic al Sfântului Duh
"Si ne învredniceste sa
aflam har înaintea Ta, ca sa fie bine primita jertfa noastra şi sa se
salasluiasca Duhul cel bun al Harului Tau peste noi, peste aceste Daruri puse
înainte şi peste tot poporul Tau".
Cerând ca jertfa noastra sa fie
bine primita, constienti ca numai prin harul lui Dumnezeu putem sa o aducem, ne
marturisim din nou nevrednicia în fata înfricosatoarei responsabilitati pe care
o avem:
"Gânditi-va: cu cât mai aspra fi-va pedeapsa cuvenita celui ce
a calcat în picioare pe Fiul lui Dumnezeu, şi a nesocotit sângele testamentului
cu care s-a sfinţit, şi a batjocorit duhul harului" (Evrei 10, 29).
Primirea jertfei înseamna
salasluirea Sfântului Duh peste clericii slujitori, peste daruri şi peste tot
poporul. Se anticipeaza astfel şi se pregateste epicleza evidentiindu-se rolul
euharistic al Sfântului Duh Care, în timpul anaforalei va fi invocat sa vina nu
numai asupra darurilor prefacându-le în Trupul şi Sângele Domnului ci şi asupra
Bisericii aratându-o cu adevarat a fi Trupul lui Hristos.
Ne rugam Tatalui ca primind
jertfa noastra în altarul cel înţelegator - Hristos, sa ne trimita harul
Sfântului Duh
Rugăciunea Sfântului Vasile cel
Mare este mai lunga şi cuprinzatoare decât cea a Sfântului Ioan Gura de Aur,
dezvoltând în general aceleasi idei. Ea începe cu afirmarea lucrarii
mântuitoare a lui Dumnezeu pentru noi schitând ceea ce se va dezvolta amplu în
anafora:
"Doamne Dumnezeul nostru,
Care ne-ai zidit pe noi şi ne-ai adus în aceasta viaţa, Cel ce ne-ai aratat
noua caile spre mântuire şi ne-ai daruit noua descoperirea tainelor ceresti, tu
esti Cel ce ne-ai pus pe noi în slujba aceasta, cu puterea Sfântului tau Duh.
Binevoieste, dar, Doamne, sa fim slujitori ai Legii Tale celei noi şi
savârsitori ai Sfintelor Tale Taine. Primeste-ne pe noi, care ne apropiem de
sfântul Tau jertfelnic, dupa multimea milei Tale, ca sa fim vrednici a-Ti aduce
aceasta slujba cuvântatoare şi fara de sânge, pentru pacatele noastre şi cele
din nestiinta ale poporului, pe care, primind-o în sfântul şi cel mai presus de
ceruri şi înţelegatorul Tau jertfelnic , întru miros de buna mireasma, trimite
noua harul Sfântului Tau Duh".
Dumnezeu, Ziditorul nostru, nu ne-a parasit desi am cazut în pacat ci, în
marea Sa iubire de oameni, ne-a deschis în Hristos calea spre mântuire şi a
rânduit clericii ca, în puterea Sfântului Duh, sa fie savârsitori ai Sfintelor
Taine conducând poporul spre Împaratia cerurilor. Clericii creştini sunt asemenea Sfântului Pavel şi
celorlalti apostoli "slujitori ai Noului Testament, nu ai literei, ci
ai duhului" (II Cor. 3, 6). Având în fata aceasta înfricosatoare
raspundere, protosul se roaga, în numele clericilor, sa fie primiti la Sfântul
Altar şi învredniciti sa aduca "jertfa cea fara de sânge", slujba
cuvântatoare. Sfântul Nicolae Cabasila explica folosirea expresiei "slujba
cuvântatoare" pentru jertfa euharistica prin faptul ca preotul savârseste
aducerea darurilor slujindu-se numai de cuvinte sfinţitoare, conlucrând la
împlinirea ei nu prin fapta ci numai prin cuvintele rugăciunii . Jertfelnicul
cel înţelegator şi mai presus de ceruri în care protosul se roaga sa fie
primita jertfa este însusi Hristos, Arhiereul, Jertfa şi Altarul. Iar primirea jertfei de catre
Hristos înseamna trimiterea harului Sfântului Duh asupra noastra şi a darurilor.
Liturghia este
împlinirea chipurilor Legii Vechi
"Cauta spre noi,
Dumnezeule, şi priveste spre slujba aceasta a noastra şi o primeste pe dânsa
precum ai primit darurile lui Abel, jertfele lui Noe, arderile de tot ale lui
Avraam, preotia lui Moise şi a lui Aaron şi jertfele de pace ale lui Samuel.
Si, precum ai primit de la Sfintii Tai Apostoli aceasta slujba adevarata, aşa
primeste şi din mâinile noastre, ale pacatosilor, aceste daruri întru bunatatea
Ta, Doamne, pentru ca, învrednicindu-ne a sluji fara prihana la sfântul Tau
jertfelnic, sa aflam plata credincioşilor şi înteleptilor iconomi, în ziua cea
înfricosatoare a rasplatirii Tale celei drepte".
Sunt evocati dreptii
Vechiului Testament ale caror jertfe au fost primite: Abel, Noe, Avraam, Moise,
Aaron şi Samuel. Jertfele lor au fost chipuri ale jertfei celei adevarate adusa
de Hristos şi încredintata spre slujire Sfintilor Apostoli. Liturghia se
descopera astfel ca împlinire a chipurilor Legii Vechi şi actualizare a jertfei
lui Hristos, conţinuare a slujirii adevarate a Apostolilor.
În final se revine la tema
învrednicirii scotându-se înca o data în evidenta responsabilitatea slujirii la
Sfântul Jertfelnic pentru care vom da raspuns în ziua judecatii, rugându-ne sa
fim asemenea iconomului credincios care a împlinit voia Stapânului (Luca 12,
42-44)
[Pr. Florin Botezan]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu