Cuvântul comunică viaţa dumnezeiască
Domnul comunică viaţa sa
dumnezeiască şi înfăptuieste legământul Său cu noi nu numai prin Taina Sfintei
Euharistii ci şi prin cuvânt.
Prin cuvânt lumea a fost
adusă la existentă: "Cu cuvântul Domnului cerurile s-au întărit şi cu
duhul gurii Lui toată puterea lor" (Psalmul 32, 6) iar "pământul s-a
închegat, la cuvântul Domnului, din apă şi prin apă" (II Petru 3, 5). Aşa
dar "prin credintă înţelegem că s-au întemeiat veacurile prin cuvântul lui
Dumnezeu, de s-au făcut din nimic cele ce se văd"(Evrei 11,3).
Cuvântul nu este o simplă
informatie ci o energie a persoanei. Cuvântul lui Dumnezeu este un cuvânt cu putere. El nu mijloceste omului
idei ci comunică şi descoperă pe Dumnezeu şi lucrarea sa în lume, în istorie şi
asupra omului . Cuvântul divin se adresează fiecărui om oriunde şi oricând şi
aceste cuvinte sustin viaţa noastră cu puterea lui Dumnezeu comunicată prin
ele. Omul, primind şi împlinind cuvântul revelat se mântuieste, adică îsi
împlineşte vocatia sa existentială: unirea cu Dumnezeu, intrarea în Împărătia
cerurilor: "Pentru aceea, lepădând toată spurcăciunea şi prisosinta
răutătii, primiti cu blândete cuvântul sădit în voi, care poate să mântuiască
sufletele voastre. Dar faceti-vă împlinitori ai cuvântului, nu numai
ascultători ai lui, amăgindu-vă pe voi însivă"(Iacov 1, 21).
Atentia este provocată asupra
citirii ce va urma
Urmează trei îndemnuri distincte
adresate adunării euharistice: "Întelepciune, drepti, să ascultăm Sfânta
Evanghelie!".
"Întelepciune" este o
exclamatie care are ca scop principal provocarea atentiei asupra a ceea ce va
urma. În timpul Sfintei Liturghii acest îndemn este rostit în mai multe rânduri
de către preot sau diacon deoarece " putere uitării e mare şi nici una
dintre slăbiciunile omenesti nu pune, aşa de des şi aşa de usor stăpânire pe om
ca aceasta. Noi însă trebuie să stăm şi să luăm parte la slujbă, la cântările
şi la ceremoniile ei cu gânduri cuviincioase dacă vrem să nu luăm degeaba parte
la ele şi să ne pierdem timpul în zadar. De aceea (...) e necesară o reamintire
din afară de noi pentru ca să putem pune iarăsi stăpânire pe gândul nostru,
care e necontenit furat de uitare şi ademenit spre desartele griji".
Respectul ne impune să stăm în
picioare înaintea lui Dumnezeu
"Drepti!" este un îndemn foarte
concret cu privire la pozitia corpului nostru în timpul citirii Sfintei
Evanghelii şi anume ridicati în picioare, Apostolul putând fi ascultat şi
sezând.
După cum arată Sfântul Nicolae Cabasila, statura dreaptă a corpului, în
picioare, este tinuta celor ce se roagă, cea dintâi dovadă a râvnei noastre .
Este pozitia de rugăciune caracteristică omului biblic şi primilor creştini
atât în ceea ce priveste rugăciunea particulară cât şi pe cea comunitară, în
biserică . Statul în picioare este expresia trupească a profundului nostru
respect fată de Dumnezeu în fata Căruia chiar şi îngerii stau în picioare.
Atitudinea exterioară nu exprimă doar atitudinea interioară ci ea actionează
nemijlocit asupra acesteia transmitând sufletului starea de respect şi evlavie.
De aceea, în mod traditional, în bisericile ortodoxe se stă în picioare,
scaunele fiind rezervate celor
neputinciosi. Omului modern, obsedat de confort, îi este greu să înteleagă
importanta efortului de a sta în picioare în fata lui Dumnezeu. Ca urmare,
Bisericile occidentale au introdus, încă de demult, băncile. În ultimul timp au
început să se înmultească şi în bisericile ortodoxe scaunele. În Ardeal, sub
inluentă greco-catolică au pătruns chiar băncile, fapt care uneori perturbă
buna desfăsurare a slujbelor. Astfel nu de putine ori ne este dat să vedem în
urma îndemnului foarte concret "Drepti!" credincioşii îndeplinind
exact actul opus şi anume asezându-se în bănci.
Îndemnul următor: "Să
ascultăm Sfânta Evanghelie!" ne arată motivul pentru care trebuie să
ne ridicăm în picioare şi să fim atenti. În acelasi timp ne atrage atentia
asupra momentului culminant al Liturghii Cuvântului: împărtăşirea cu Dumnezeu
Cuvântul prin ascultarea cuvântului Său.
Numai un suflet plin de pace
se deschide cuvântului lui Dumnezeu
"Pace tuturor!" rosteste din nou preotul dăruind pacea
lui Hristos iar credincioşii răspund "Si duhului tău!". Numai într-un
suflet plin de pace, netulburat de gânduri lumesti dusmănoase, de ură, de
amintiri neplăcute, de griji străine de Dumnezeu, poate pătrunde adânc şi rodi
cuvântul Evangheliei.
Este anuntat apoi locul de unde
se va citi iar credincioşii, în asteptarea cuvântului dumnezeiesc exclamă
"Slavă Tie Doamne, slavă Tie!" salutând cu bucurie prezenta lui
Hristos care vine să ne învete şi să ni se împărtăsească prin cuvintele Sale.
Un ultim îndemn "Să luăm aminte!" precede citirea Evangheliei.
Cuvântul vine din realitatea
eshatologică a Împărătiei lui Dumnezeu
Sfânta Evanghelie, ca de altfel şi Apostolul, a fost întotdeauna citită
solemn, cu accente variate care scot în evidentă ideea textului şi, în acelasi
timp, încadrează textul Noului Testament în slujbă. "Evanghelia nu se
citeste critic, rece, iscoditor, cu porniri de îndoială în cele citite, ci cu
simtirea că suntem ridicati într-o altă zonă; se citeste în duh de laudă,
doxologic, într-o bucurie sărbătorească pentru ceea ce ne-a dat şi ne dă
Dumnezeu". Citirea recitativă a Evangheliei şi Apostolului ca şi plasarea
acestora în contextul cântării Aliluia şi a trisaghionului ne arată modul în
care Cuvântul lui Dumnezeu ajunge în Biserică venind nu pur şi simplu din
trecut ca o carte şi un canon fixat ci mai ales din realitatea eshatologică a
Împărătiei lui Dumnezeu.
Recitarea liturgică
trebuie să reliefeze textul
Până prin secolul al
XIII-lea textele pericopelor evanghelice şi apostolice erau însoţite de semne
specifice ecfonetice care indicau modalitatea în care trebuiau citite, semne a
căror semnificatie nu mai este de mult cunoscută. În prezent recitarea
liturgică este lăsată în seama cititorilor dar câteva reguli minimale trebuie
avute în vedere şi anume:
- linia melodică să nu fie învolburată de melisme;
- recitativul trebuie în primul rând să reliefeze textul;
- pacea să definească actul interpretativ.
Încheindu-se citirea Sfintei
Evanghelii poporul înaltă din nou cântarea de slavă mărturisind prezenta lui
Hristos în mijlocul nostru
Preotul îi binecuvintează în
semnul sfintei cruci cu Evanghelia care are pe ea icoana Învierii arătând prin
aceasta că prin cruce s-a ajuns la înviere iar învierea a încununat lucrarea
Cuvântului întrupat pentru noi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu