La Sfânta Liturghie ne adunăm în Biserică pentru a ne înălta în Împărătia lui Dumnezeu. Înaintarea noastră, condusi de Mântuitorul Iisus Hristos care vine în mijlocul nostru şi ne duce în Împărătia Sa, este exprimată simbolic în ritualul liturgic numit Intrarea mică sau Vohodul mic.
În rânduiala de astăzi Intrarea
mică constă în purtarea solemnă a Evangheliei de către diacon sau preot, prin
mijlocul credincioşilor, intrarea în altar prin usile împărătesti şi asezarea
acesteia pe Sfânta Masă. Acest ritual concentrează în sine două actiuni
distincte în Biserica primară şi anume intrarea clerului şi a credincioşilor în
biserică şi pregătirea pentru citirea Evangheliei.
Biserica ce înaintează spre
Împărătia lui Dumnezeu
Până în secolul al VII-lea d.H.
Sfânta Liturghie începea odată cu intrarea în biserică, în procesiune, a
clerului şi a credincioşilor. La usile bisericii episcopul sau preotul protos
(întâi-stătător) rostea cu voce tare rugăciunea intrării, credincioşii
răspunzând cu "Amin".
Cele mai vechi manuscrise ale
Sfintei Liturghii cuprind o rugăciune a intrării, specifică Liturghiei Sfântului
Ioan Gură de Aur, ce exprimă cu claritate sensul intrării în biserică şi al
Sfintei Liturghii în general:
"Binefăcătorule şi
Ziditorule a toată făptura, primeste Biserica ce înaintează (s.n.), împlineşte
ceea ce este spre folosul fiecăruia, du-ne la desăvârsire şi fă-ne vrednici de
Împărătia Ta. Cu harul şi cu iubirea de oameni ale Unuia Născut Fiului Tău cu
care esti binecuvântat împreună cu Preasfântul şi bunul şi de viată făcătorul
Tău Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor" .
"Biserica ce înaintează"
spre Împărătia lui Dumnezeu este în mod evident reprezentată de clerul şi
credincioşii ce intră în locaspentru săvârsirea Sfintei Liturghii. Liturghia
însăsi este o înaintare a Bisericii spre Împărătie. Dar, desi suntem chemati cu
totii, pentru a intra în Împărătie avem nevoie de "haină de nuntă"
(Matei 22, 11) adică de virtutea care să ne împodobească sufletul, trebuie să
fim desăvârsiti. Starea de desăvârsire şi, implicit, vrednicia de a intra în
Împărătie, nu le putem dobândi cu puterile noastre ci "cu harul şi cu
iubirea de oameni" ale lui Hristos, Mântuitorul nostru, care ne-a deschis
calea spre Împărătia Sa şi ne conduce în ea.
Apropierea de Sfânta Masă -
simbol al intrării în cer
După secolul al X-lea se va
generaliza utilizarea rugăciunii specifice iniţial Liturghiei Sfântului Vasile
cel Mare, rugăciune pe care o folosim până astăzi la ambele Liturghii:
"Stăpâne Doamne Dumnezeul
nostru, Cel ce ai asezat în ceruri cetele şi ostile îngerilor şi ale
arhanghelilor spre slujba slavei Tale, fă ca împreună cu intrarea noastră să
fie şi intrarea sfinţilor îngeri care împreună cu noi slujesc şi împreună
slăvesc bunătatea Ta. Că tie se cuvine toată slava, cinstea şi închinăciunea,
Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh, acum şi pururea şi în vecii vecilor".
La Sfânta Liturghie se împlineşte
cuvântul Mântuitorului că vom vedea cerurile deschizându-se şi pe îngerii lui
Dumnezeu suindu-se şi coborându-se peste Fiul Omului (Ioan 1, 51). Chiar mai
mult, intrăm şi noi în cer unindu-ne cu îngerii în slujirea lui Dumnezeu
potrivit îndemnului venit din tronul dumnezeirii: "Lăudati pe Dumnezeul
nostru toate slugile Lui (Apoc. 19, 5).
Punând în paralel cele două
rugăciuni ale intrării care erau utilizate concomitent, una la Liturghia
Sfântului Ioan Gură de Aur, alta la Liturghia Sfântului Vasile cel Mare, şi
erau rostite de către protos la intrarea în locas, este evident că rugăciunea
actuală nu se referă numai la cler ci şi la credincioşi care sunt
împreună-slujitori la Sfânta Liturghie. "Intrarea noastră" despre care
se vorbeste în rugăciune este intrarea Bisericii în Împărătia lui Dumnezeu
împlinită simbolic prin intrarea clerului şi a credincioşilor în locas,
conţinuată cu intrarea clerului în altar prin uşile împărăteşti şi apropierea
de Sfânta Masă. Esenta intrării constă tocmai în apropierea de Sfânta Masă
pentru că aceasta este "simbolul lui Hristos şi al Împărătiei lui Hristos,
Cina la care Hristos ne adună pe noi, este jertfelnicul care uneste pe arhiereu
cu jertfa, este Cerul" .
Purtarea Evangheliei - sinteză
a lucrării mântuitoare a lui Hristos
Din secolul al IX-lea Intrarea
mică se va restrânge la intrarea clerului cu Sfânta Evanghelie în altar,
rugăciunea intrării fiind rostită înaintea usilor împărătesti . Se unesc astfel
două actiuni distincte mai înainte şi anume intrarea în biserică şi aducerea
Evangheliei în adunarea euharistică în vederea citirii din ea. Accentul va
cădea de acum pe purtarea solemnă a Evangheliei prin mijlocul credincioşilor şi
asezarea ei pe Sfânta Masă, act cu o profundă încărcătură simbolică. Evanghelia
îl întruchipează pe Hristos al Cărui Cuvânt va fi ascultat în adunarea
euharistică, este icoana cuvântătoare a lui Hristos. Purtarea Evangheliei prin
mijlocul credincioşilor, intrarea prin usile împărătesti (simbol al usilor
cerului) şi asezarea ei pe Sfânta Masă (simbol al Împărătiei lui Dumnezeu)
exprimă întreaga lucrare mântuitoare a Fiului lui Dumnezeu Care S-a întrupat şi
a venit în lume "ca să lumineze pe tot omul care vine în lume"(Ioan
1, 9), a trecut prin mijlocul oamenilor pentru a Se face cunoscut şi pentru a-L
face cunoscut pe Tatăl ("Dacă M-ati fi cunoscut pe Mine şi pe Tatăl Meu
L-ati fi cunoscut" - Ioan 14, 7) şi a-i conduce astfel în Împărătie .
Sfintenia - conditie a
intrării în Împărătie
Ritualului Intrării mici i s-au
adăugat în decursul timpului elemente care vin să-i întărească semnificatia
simbolică.
Pe la sfârsitul secolului al
XII-lea, în perioada în care s-a renunţat la rugăciunea specifică mai înainte
Liturghiei Sfântului Ioan Gură de Aur, după rugăciunea intrării se adaugă o
binecuvântare rostită de către protos: "Binecuvântată este
intrarea sfintilor Tăi, totdeauna, acum şi pururea şi în vecii vecilor."
Această binecuvântare vine să
completeze rugăciunea intrării în sensul reliefat de vechea rugăciune şi anume
că intrarea în Împărătia lui Dumnezeu şi împreuna-slujire cu îngerii presupun
sfintenia. Sfintenia este împlinirea umanului şi fiinta Bisericii. Numai
intrarea celor sfinti, celor sfinţiti de Hristos şi condusi de El, este
binecuvântată, ceilalti vor fi aruncati afară (Matei 22, 11).
Sufletul treaz şi trupul drept
Ridicarea Evangheliei şi exclamaţia "Întelepciune, drepti!" este o
mărturisire a prezentei lui Hristos şi o atentionare asupra felului în care
trebuie să-L întâmpinăm: cu sufletul deschis spre primirea Întelepciunii
supreme şi cu trupul drept, în stare de veghe. "Care este această
întelepciune cu care se cuvine să luăm aminte la Sfintele Taine? Sunt gândurile
ce se cuvine să le avem în timpul sfintei slujbe şi cu care trebuie să privim
şi să ascultăm cele ce se săvârsesc şi se rostesc, gândurile cele pline de
credintă, cele ce nu au nimic omenesc într-însele.(...) Exclamatia Drepti! Ne
cere ca noi, care ne apropiem de Dumnezeu şi de Sfintele Taine să fim în stare
de veghe şi nu de lenevire, ci cu înfiorare şi cu toată cucernicia să petrecem
această convorbire cu Dumnezeu; iar cea dintâi dovadă a râvnei noastre este
statura dreaptă a corpului, adică să facem aceasta nu stând jos ci în picioare.
Aceasta e tinuta celor ce se roagă" .
Închinare Mântuitorului Iisus Hristos
Credinciosii răspund îndemnului de a-L primi pe Hristos cu toată cucernicia
prin cântarea:
"Veniti să ne închinăm şi să cădem la Hristos. Mântuieste-ne pe noi, Fiul lui Dumnezeu, Cel ce ai
înviat din morti (Cel ce esti minunat întru sfinti), pe noi, cei ce-ti cântăm
tie: Aliluia."
Initial era un verset din psalm
(Psalmul 94, 6) care a fost adaptat ulterior hristologic şi i s-a adăugat, din
secolul al XI-lea, refrenul "Mântuieste-ne pe noi...". Cântând acest
răspuns, întreaga adunare se închină şi cade duhovniceste în fata lui Hristos
cerându-I mântuirea, adică intrarea în Împărătia Sa, cu constiinta că numai
prin mila Sa, a Celui ce a înviat din morti şi este minunat întru sfintii Lui,
se poate realiza acest lucru.
Unirea cu sfintii în rugăciune
Troparele şi condacele rânduite a
fi cântate după asezarea Evangheliei pe Sfânta Masă ne pun în fată evenimentele
mântuitoare şi sfintii de care ne leagă perioada liturgică în care ne aflăm,
ziua calendaristică (sfântul zilei) şi locasul în care se săvârseste slujba
(hramul). Aceste evenimente mântuitoare ne-au deschis calea spre Împărătie iar
sfintii ne sunt înainte-mergători. Intrând în dimensiunea vesniciei Împărătiei
lui Dumnezeu în care limitele temporale şi spaţiale sunt depăsite facem
pomenirea lucrării mântuitoare a lui Hristos unindu-ne în rugăciune cu Maica
Domnului şi cu sfintii. Suntem pregătiti astfel să contemplăm sfintenia lui
Dumnezeu prin intonarea trisaghionului.
[Pr. Florin Botezan]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu