Mărturisirea solemnă că Sfânta Liturghie este intrarea Bisericii în Împărătia lui Dumnezeu împlinită prin binecuvântarea mare este urmată de o succesiune de cereri cunoscute sub denumirea de ectenia mare. Provenind din limba greacă de la cuvântul ektenhs, o, h, care înseamnă întins, prelung, stăruitor, termenul de ectenie desemnează, în limbajul liturgic românesc, o rugăciune prelungită sub formă de îndemnuri stăruitoare la rugăciune adresate de preot sau diacon credincioşilor la care acestia răspund invocând mila lui Dumnezeu, îndemnuri încheiate cu slăvirea lui Dumnezeu de către preot în numele tuturor . Prima ectenie a Sfintei Liturghii se numeşte mare comparativ cu ecteniile mici care reprezintă o prescurtare a ei.
Ectenia mare este rugăciunea
lui Hristos către Tatăl dăruită Bisericii
Specifică începutului slujbelor,
ectenia mare este o rugăciune atotcuprinzătoare care îmbrătisează întreaga
lume, este rugăciunea lui Hristos însusi către Tatăl Său dăruită nouă,
descoperind rugăciunea Bisericii ca "lucrare de obste" (liturghie) în
cuprinsul ei cosmic şi universal . Ea ne scoate din particular şi ne introduce
în constiinta eclesială (bisericească) ajutându-ne să ne detasăm de egoism
potrivit poruncii lui Hristos: "să iubesti pe aproapele tău ca pe tine
însuti"(Matei 22, 39). Este împlinirea îndemnului Sfântului Pavel de a
face "cereri, rugăciuni, mijlociri, multumiri pentru toţi oamenii"(I
Timotei 2, 1) fără a fi o simplă rugăciune a unei grupări omenesti ci
rugăciunea lui Hristos Însusi căci "unul este Dumnezeu, unul este
Mijlocitorul între Dumnezeu şi oameni, omul Hristos Iisus"(I Timotei 2,
5). Noi ne rugăm în Hristos şi El, prin Duhul Său Sfânt se roagă în noi cei
adunati n numele Lui: "si pentru că sunteti fii, a trimis Dumnezeu pe
Duhul Fiului Său în inimile noastre, care strigă: Avva, Părinte!"(Galateni
4, 6).
Doamne
miluieste!
Toti cei prezenti în biserică
participă la această rugăciune: preotul sau diaconul adresează succesiv
credincioşilor îndemnurile spre rugăciune învătându-i astfel ce să ceară iar
acestia răspund înăltând spre Dumnezeu o scurtă dar profundă rugăciune:
"Doamne miluieste !" . Este o invocare a milei lui Dumnezeu făcută cu
nădejdea dobândirii cererilor nu pentru meritele lor ci pentru milostivirea lui
Dumnezeu. Nu este o "milogeală" nedemnă de om, cum afirma Nitzsche,
căci Dumnezeu nu-si arată mila în gesturi de stăpân dispretuitor ci în participarea
la dimensiunile noastre, la durerea noastră, prin asumarea Crucii şi în
valoarea ce ne-o dă făcându-Se om ca noi în veci . Ceea ce cerem în primul
rând, mereu şi mereu, prin această rugăciune, este Împărătia lui Dumnezeu căci
mila lui Dumnezeu înseamnă dăruirea Împărătiei Sale, unicul lucru de trebuintă.
Cu pace
Domnului să ne rugăm este
îndemnul de început care ne învată cum trebuie să ne rugăm şi anume "în
pace" (traducerea exactă a grecescului en eirhnh) înţelegându-se prin
aceasta pacea ca o stare a sufletului şi nu ca ceva adăugat din exterior.
Pacea
sufletului nu poate să o aibă decât cel cu cugetul curat. "Unui cuget
tulburat îi este absolut cu neputintă să se apropie de Dumnezeu deoarece îl
împiedică însăsi natura tulburării. Pe când pacea face totdeauna din mai multi
unul, tulburarea dimpotrivă împarte pe unul singur în mai multi; cum am putea
atunci să ne asemănăm lui Dumnezeu, Cel unul şi simplu?" .
Numai pacea
sufletului ne dă posibilitatea de a fi în pace unii cu altii şi de a ne unii
astfel în rugăciune înaintea lui Dumnezeu. Dar temelia păcii adevărate este
Crucea lui Hristos căci El a omorât prin Cruce vrăjmăsia din lăuntrul nostru şi
dintre noi "binevestind pace, vouă, celor de departe şi pace celor de
aproape"(Efeseni 2, 16-17). "El este pacea noastră"(Efeseni 2, 14). Aşa dar pacea noastră
este o pace "de sus", de la Dumnezeu, pe care o invocăm în prima
cerere propriu-zisă a ecteniei mari:
Pentru
pacea de sus şi pentru mântuirea sufletelor noastre, Domnului să ne rugăm! Pacea de sus este tocmai Împărătia
lui Dumnezeu, dobândirea ei însemnând mântuirea sufletului (care, în limbaj
biblic, exprimă omul în întregimea lui). Această cerere este o concretizare a
îndemnului Mântuitorului de a căuta mai întâi Împărătia lui Dumnezeu şi
dreptatea lui (Matei 6, 33) cu încrederea că toate celelalte pe care le vom
cere în conţinuare se vor adăuga nouă. "Pacea de sus" este dreptatea
lui Dumnezeu, rodul eliberării de patimi şi al dobândirii Duhului Sfânt, este
"pacea lui Dumnezeu care covârseste toată mintea"(Filipeni 4, 7) pe
care Domnul a dat-o sfintilor săi apostoli înainte de a se sui la Tatăl zicând:
"Pace vă las vouă, pacea Mea o dau vouă, nu precum dă lumea vă dau Eu. Să
nu se tulbure inima voastră, nici să se înfricoseze"(Ioan 14, 27). Dar noi
nu cerem numai pentru noi "pacea de sus" ci ne rugăm în conţinuare :
Pentru
pacea a toată lumea
- pacea lui Hristos să cuprindă întreaga lume, sălăsluindu-se în inimile
tuturor, pentru ca toţi să se bucure de cunoasterea Împărătiei lui Dumnezeu.
Pentru
bunăstarea sfintelor lui Dumnezeu Biserici - Biserica este una pentru că Adevărul este
Unul şi este Hristos iar Hristos are un singur Trup, o singură Mireasă. Credem
şi mărturisim că această unică Biserică este Biserica Ortodoxă care fiintează
în lume în chipul Bisericilor Ortodoxe locale. "Biserica locală ca entitate având un statut
eclesiologic plenar este dioceza episcopală". Bisericile locale trebuie să
se afle în comuniune deplină între ele. Această comuniune, pe lângă
mărtirisirea aceleiasi credinte şi existenta unor structuri care facilitează
comuniunea, se manifestă în aceea că problemele şi preocupările tuturor
Bisericilor locale fac obiectul rugăciunilor şi responsabilitătii active ale
fiecărei Biserici locale în parte. În acest sens, în ectenia mare, ne rugăm ca
Bisericile Ortodoxe locale să aibă starea cea bună înaintea lui Dumnezeu şi a
oamenilor mărturisindu-L pe Hristos şi Împărătia Sa.
Si pentru
unirea tuturor, Domnului să ne rugăm ! - Departe de a fi o rugăciune
"ecumenică" pentru unirea diverselor confesiuni creştine (textul
grecesc este clar în această privintă), cererea se referă la unirea
"fiilor lui Dumnezeu cei împrăstiati"(Ioan 11, 52) în Biserică pentru
"ca toţi să fie una, după cum Tu, Părinte, întru Mine şi Eu întru Tine,
aşa şi acestia în Noi sa fie una, ca lumea să creadă că Tu M-ai
trimis"(Ioan 17, 21).
Pentru sfântă biserica aceasta şi pentru cei ce cu
credintă, cu evlavie şi cu frică de Dumnezeu intră într-însa, Domnului să ne
rugăm! - Îndreptându-ne rugăciunea spre comunitatea concretă care se adună
pentru slujirea Sfintei Liturghii în locasul respectiv, această cerere ne
îndeamnă şi la un examen de constiintă punându-ne înainte conditiile
participării autentice la slujbă şi anume credinta vie, evlavia ca dreaptă
asezare înaintea lui Dumnezeu şi frica lui Dumnezeu cea mântuitoare care este
începutul a toată întelepciunea (Psalmul 110, 10; Pilde 1, 7)
Pentru Prea Fericitul Părintele nostru (N), Patriarhul
Bisericii Ortodoxe Române [pentru (Înalt-) Prea Sfintitul (Arhi-) Episcopul (şi
Mitropolitul) nostru (N)], pentru cinstita preotime şi cea întru Hristos
diaconime, pentru tot clerul şi poporul, Domnului să ne rugăm! - Este
rugăciunea pentru Biserica locală din care facem parte în care episcopul este
elementul unificator în calitate de chip al lui Hristos înconjurat de preoti,
diaconi, clerul inferior şi popor, alcătuind împreună Trupul lui Hristos.
"Cu totii urmati pe episcop după cum urmează Iisus Hristos pe Tatăl, ne
îndeamnă încă de la începutul secolului al II-lea Sfântul Ignatie Teoforul, iar
pe preoti ca pe Apostoli; pe diaconi respectati-i ca pe porunca lui
Dumnezeu" Episcopul este cel ce prezidează de drept orice adunare
euharistică, în aceasta constând de fapt misiunea sa esenţială în Biserică,
preotul fiind doar un împuternicit al său în parohie, dator să facă ascultare
de ierarhul său. Pomenirea episcopului împreună cu clerul şi cu tot poporul ne
aduce aminte de acest lucru la fiecare Sfântă Liturghie, slujba în care
comunitatea locală realizează şi revelează Biserica în plenitudinea sa.
[Pr. Florin Botezan]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu