Pregatirea darurilor pentru
aducerea Sfintei Jertfe, ca scop principal al Intrarii Mari, îsi gaseste
împlinirea prin asezarea lor pe Sfânta Masa. Cinstitele Daruri, care reprezinta
ofranda vieţii noastre şi jertfa Bisericii fiind, pâna la sfintirea lor,
chipuri (antytipa) ale Trupului şi ale Sângelui Domnului , sunt puse înaintea
lui Dumnezeu cu rugăciunea de a fi primite în "sfântul şi cel mai presus
de ceruri şi duhovnicescul sau jertfelnic întru miros de buna mireasma
duhovniceasca" şi de a ne trimite harul Sfântului Duh .
Hristos primeste jertfa
noastra şi se identifica cu ea
Asezarea Cinstitelor Daruri
pe Sfânta Masa este savârsita întotdeauna de catre protos, adica de
întâi-statatorul slujbei. În cazul Liturghiei arhieresti episcopul nu participa
la procesiune ci primeste, stând între Sfintele Usi, Sfântul Disc de la diacon
şi sfântul Potir de la preot şi, dupa ce rosteste cu glas tare pomenirea viilor
respectiv a mortilor, le pune pe rând pe Sfânta Masa. Când slujeste preotul cu
diacon, acesta din urma, desi poarta Sfântul Disc în procesiune, nu îl asaza pe
Sfânta Masa ci asteapta sosirea preotului protos care îl pune, împreuna cu
Sfântul Potir, pe Sfânta Masa.
Faptul ca Cinstitele Daruri
sunt asezate pe Sfânta Masa doar de catre protos are o semnificatie profunda şi
anume "ceea ce noi aducem este aratat ca fiind adus de Hristos şi înaltat
de El în Sfânta Sfintelor ceresti. Jertfa noastra, jertfa Bisericii, este
jertfa lui Hristos".
În urma Proscomidiei
Cinstitele Daruri reprezinta jertfa Bisericii care uneste în sine jertfele
personale ale fiecaruia dintre cei care au adus sau pentru care s-au adus
darurile de pâine şi vin, ofranda vieţii noastre. Jertfa curata se întâlneste
în mod firesc cu Dumnezeu. Dar numai omenescul purtat de Dumnezeu este capabil
de o jertfa curata, totala, fara rezerve. De aceea numai în Hristos s-a produs
întâlnirea desavârsita a lui Dumnezeu şi a jertfei, numai jertfa Lui a fost o
jertfa totala, atotcurata, desavârsita . Jertfa noastra, jertfa Bisericii, nu
poate fi decât o împartasire din aceasta jertfa unica şi desavârsita a lui
Hristos. Ritualul
Proscomidiei, prin pomenirea jertfei Mântuitorului la scoaterea agnetului, face
o prima marturisire a acestei realitati. Intrarea Mare, prin aducerea solemna a
Cinstitelor Daruri la altar şi asezarea lor de catre protos pe Sfânta Masa
arata primirea jertfei noastre de catre Hristos şi identificarea lui cu ea:
"caci Tu esti Cel ce aduci şi Cel ce Te aduci, Cel ce primesti şi Cel ce
Te împarti Hristoase Dumnezeul nostru"(Rugăciunea din timpul Heruvicului).
Simbolismul punerii înainte a
darurilor se concentreaza pe jertfa lui Hristos
Mântuitorul primeste şi se
identifica cu jertfa noastra şi astfel El însusi este Cel ce Se aduce. De aceea simbolismul ritualurilor
legate de punerea înainte a darurilor se concentreaza pe jertfa lui Hristos. Ca
urmare asezarea Cinstitelor Daruri pe Sfânta Masa şi acoperirea lor a fost pusa
de comentatorii Sfintei Liturghii în legatura cu patimile, moartea şi
îngroparea Domnului dar şi cu învierea Sa. Iata ce scrie în secolul al V-lea Isidor
Pelusiotul ( 435):
"Desfacerea ilitonului sub sfintele ofrande
semnifica slujirea lui Iosif din Arimateea. Acela a învelit trupul Domnului în
giulgiu şi l-a asezat în mormânt de unde a iesit
învierea pentru toata lumea. La
fel noi sfintim pâinea care a fost adusa pe iliton şi gasim aici cu adevarat
Trupul Domnului, izvorul acestei nemuriri cu care Iisus cel înmormântat de
Iosif ne-a daruit înviind".
Desi adaugate doar începând cu
secolul al XVI-lea, troparele rostite de catre protos la asezarea şi acoperirea
darurilor exprima aceasta înţelegere veche a ritualului. Primul tropar este
preluat din rânduiala slujbei Prohodului Domnului (Utrenia Sâmbetei Mari):
"Iosif cel cu bun chip, de
pe lemn luând preacurat trupul Tau, cu giulgiu curat înfasurându-l şi cu
miresme, în mormânt nou îngropându-l, l-a pus".
Contemplam cu ochii mintii taina
înfricosatoare a Dumnezeului-Om care moare pentru noi şi este pus în mormânt ca
orice muritor, aparent învins de puterile întunericului.
Dar Cel ce a murit nu este un om
obisnuit ci este Dumnezeu adevarat, lucru pe care protosul îl exprima în troparul
urmator:
"În mormânt cu trupul, în
iad cu sufletul, ca un Dumnezeu, în rai cu tâlharul şi pe scaun împreuna cu
Tatal şi cu Duhul ai fost Hristoase, toate umplându-le Cel ce esti
necuprins".
Desi trupul este mort şi asezat
în mormânt, sufletul Mântuitorului se pogoara la iad dar nu ca un osândit ci ca
un Dumnezeu ducând în acel adânc al despartirii de Dumnezeu viaţa şi lumina
învierii, sfarâmând încuietorile iadului şi scotându-i de acolo pe toţi cei ce
au crezut în El (I Pt 3, 19-20). Cel dintâi care s-a umplut de viaţa şi lumina
lui Hristos a fost tâlharul pentru care credinta în Hristos a facut ca moartea
sa nu mai fie o cale spre iad ci una spre rai (Lc. 23, 42-43). Ca Dumnezeu
Hristos nu s-a despartit niciodata de Tatal şi de Duhul, Tatal, Fiul şi Duhul
Sfânt fiind "Treimea cea de o fiinta şi nedespartita", umplându-le
toate, El Însusi fiind necuprins.
Aparenta înfrângere se descopera
astfel ca biruinta totala asupra întunericului şi a mortii:
"Ca un purtator de viaţa şi
mai înfrumusetat decât raiul cu adevarat şi decât toata camara împarateasca mai
luminat s-a aratat, Hristoase, mormântul Tau, izvorul învierii noastre".
Dupa cum remarca parintele
Dumitru Staniloae, era firesc ca viaţa şi lumina învierii sa se întinda în
planul vazut al trupurilor dupa ce a tâsnit în iad prin sufletul Lui şi a
întemeiat raiul prin suflet. Din ultimul adânc al dumnezeirii viaţa vine în
mormântul în care se afla trupul, prin sufletul lui Iisus . Jertfa se
împlineşte în înviere, mormântul lui Hristos se arata ca un purtator de viaţa
şi izvor al învierii noastre pentru ca, prin învierea Sa, Mântuitorul S-a facut
începatura a învierii tuturor (I Cor. 15, 20).
Ultimele doua tropare, preluate
din rânduiala Ceasurilor Sfintelor Pasti şi introduse în Liturghie doar în
secolele XVI-XVII, scot cu putere în evidenta sensul jertfei Mântuitorului care
se împlineşte în înviere. Facându-ne partasi jertfei lui Hristos, dobândim şi
noi înviere, viaţa vesnica, Împaratia cerurilor, pe Împaratul Însusi.
Hristos nu doar primeste
jertfa noastra ci Se şi daruieste în Sfânta Împartasanie
Hristos este Cel ce primeste
jertfa noastra şi se identifica cu ea dar şi Cel ce Se daruieste noua sub
chipul pâinii şi al vinului prefacute în Trupul şi Sângele Sau. De aceea
punerea înainte a Cinstitelor Daruri este însotita de cântarea celei de a doua
parti a Heruvicului: "Ca pe Împaratul tuturor sa-L primim, pe Cel, de
ostile îngeresti, nevazut înconjurat. Aliluia! Aliluia! Aliluia!". Ni se
atrage astfel atentia ca participarea noastra la Sfânta Liturghie nu se
limiteaza la aducerea darurilor ci înseamna şi primirea lui Hristos în noi prin
împartasire, fapt care ne umple de bucurie duhovniceasca revarsata în cântarea
cereasca a Împaratiei vesnice (Apoc. 19, 1): Aliluia! Laudati pe Dumnezeu!
Jertfa lui Hristos este
împlinirea prorociilor
Cinstitele Daruri puse pe Sfânta
Masa şi acoperite cu Sfântul Aer sunt cadite de catre protos de trei ori
zicând: "Fa bine, Doamne, întru bunavoirea Ta, Sionului şi sa se zideasca
zidurile Ierusalimului" iar diaconul raspunde: "Atunci vei binevoi
jertfa dreptatii, prinosul şi arderile de tot, atunci vor pune pe altarul Tau
vitei". Prin rostirea acestor ultime versete ale Psalmului 50 (20-21) se
marturiseste împlinirea prorociilor Vechiului Testament în jertfa deplina a Mântuitorului
actualizata în Sfânta Liturghie, jertfa dreptatii adusa în Noul Sion, Biserica.
Dialogul dintre protos şi
diacon este o pregatire duhovniceasca pentru rostirea anaforalei
Când slujeste şi diaconul, dupa
asezarea darurilor pe Sfânta Masa are loc un dialog între el şi protos prin
care se invoca ajutorul lui Dumnezeu pentru savârsirea în conţinuare a slujbei.
Mai întâi protosul cere
rugăciunea diaconului pentru el: "Pomeneste-ma, frate şi împreuna
slujitorule" careia diaconul îi raspunde zicând: "Preotia ta sa o
pomeneasca Domnul Dumnezeu întru Împaratia Sa. Roaga-te pentru mine,
parinte". Prin acest dialog se arata nevoia rugăciunii unuia pentru altul
deoarece vrednicia personala nu se înalta la sublimitatea slujbei.
Continuarea dialogului este
oarecum ciudata în sensul ca protosul, repetând cuvintele îngerului de la
Bunavestire (Lc. 1, 35) se roaga ca Duhul Sfânt sa vina peste diacon:
"Duhul Sfânt sa vina peste tine şi puterea Celui preaînalt sa te
umbreasca". La care diaconul raspunde "Acelasi Duh sa lucreze
împreuna cu noi în toate zilele vieţii noastre". O analiza istorica a
evoluţiei textului vine sa ne lamureasca asupra situatiei actuale .
La origine acest dialog se
desfasura între protos şi împreuna-slujitorii de rang cel putin preotesc ca un
act al pregatirii duhovnicesti pentru rostirea anaforalei ce va urma. Protosul
cerea rugăciunea împreuna-slujitorilor care raspundeau spunând cuvintele
îngerului: "Duhul Sfânt sa vina peste tine şi puterea Celui preaînalt sa
te umbreasca" (Lc. 1, 35) ulterior adaugându-se: "si sa lucreze
împreuna cu tine". Unele manuscrise ne indica ca protosul raspundea:
"Acelasi Duh sa vina peste voi şi puterea Celui preaînalt sa va umbreasca
şi sa lucreze împreuna cu voi". Liturghia arhiereasca slava
pastreaza dialogul de acest tip între episcop şi împreuna-slujitori.
Rostirea cuvintelor îngerului se explica prin analogia pe care Sfântul Ioan
Damaschin o face între pogorârea Sfântului Duh, invocat în anafora, pentru a
preface pâinea şi vinul în Trupul şi Sângele Domnului şi pogorârea asupra
Fecioarei Maria la întruparea Mântuitorului: "Dupa cum toate câte a facut
Dumnezeu le-a facut cu energia Sfântului Duh, tot astfel şi acum, energia
Duhului lucreaza cele mai presus de fire, pe care nu le poate cuprinde nimic
altceva decât credinta.
Iar arhanghelul Gavriil îi raspunde: . Si acum ma întrebi cum pâinea se face Trupul lui Hristos şi vinul şi apa Sângele Lui? Ti-o voi spune eu. Sfântul Duh se pogoara peste ele şi face pe acelea ce sunt mai presus de cuvânt şi de cuget". Aşa dar preotii împreuna-slujitori se roaga ca, precum Duhul Sfânt s-a pogorât peste Fecioara Maria şi puterea Tatalui a umbrit-o zamislind pe Hristos, tot aşa la invocarea protosului, în timpul anaforalei care urmeaza a fi rostita, Tatal sa-l trimita pe Duhul sa se pogoare peste daruri prefacându-le în Trupul şi Sângele Domnului.
Iar arhanghelul Gavriil îi raspunde: . Si acum ma întrebi cum pâinea se face Trupul lui Hristos şi vinul şi apa Sângele Lui? Ti-o voi spune eu. Sfântul Duh se pogoara peste ele şi face pe acelea ce sunt mai presus de cuvânt şi de cuget". Aşa dar preotii împreuna-slujitori se roaga ca, precum Duhul Sfânt s-a pogorât peste Fecioara Maria şi puterea Tatalui a umbrit-o zamislind pe Hristos, tot aşa la invocarea protosului, în timpul anaforalei care urmeaza a fi rostita, Tatal sa-l trimita pe Duhul sa se pogoare peste daruri prefacându-le în Trupul şi Sângele Domnului.
La Liturghia slujita doar de
preot şi diacon initial preotul rostea toate formulele aplicându-si-le siesi.
Dupa secolul al XV-lea apare practica de azi în care dialogul are loc între
preot şi diacon. Probabil considerându-se nepotrivit ca diaconul sa invoce
Duhul Sfânt asupra preotului, preotul se roaga ca Duhul sa coboare peste diacon
iar acesta din urma ca acelasi Duh sa lucreze cu amândoi.
În finalul dialogului, în urma
cererii diaconului, preotul se roaga ca acesta sa fie pomenit de Dumnezeu întru
Împaratia Sa binecuvântându-l sa rosteasca ectenia cererilor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu