Sarutul păcii, actul care exprima
unirea noastra în iubire prin îmbracarea în iubirea lui Hristos, este, în
acelasi timp, o marturisire de credinta în Sfânta Treime şi o premisa a
marturisirii unitatii de credinta prin rostirea Crezului. Numai uniti în iubire
şi marturisind aceeasi credinta revelata ne aratam a fi cu adevarat Biserica
lui Hristos şi putem aduce Sfânta Jertfa.
Credinta este atât un dar al
lui Dumnezeu cât şi un raspuns al omului
Credinta este întâlnirea omului
cu Dumnezeu şi cunoasterea Lui. Ea se naste în suflet prin primirea cuvântului
lui Dumnezeu: credinta este din auzire, iar auzirea prin cuvântul lui
Hristos (Rom 10, 17). Sfânta Scriptura ne învata ca credinta este o lucrare
a harului dumnezeiesc vindecator şi mântuitor în om: Iar roada Duhului este
dragostea, bucuria, pacea, îndelunga-rabdarea, bunatatea, facerea de bine,
credinta, blândetea, înfrânarea, curatia (Gal. 5, 22). Credinta este
mântuitoare: prin credinta se va îndrepta omul (Rom 3,28) caci dreptul
din credinta va fi viu! (Avacum 2, 4). Omul trebuie sa se deschida acestei
lucrari a harului prin împlinirea poruncilor adica credinta sa fie lucratoare
prin iubire (Gal. 5, 6). Astfel ajungem ca Hristos sa Se salasluiasca,
prin credinta, în inimile noastre, înradacinati şi întemeiati fiind în iubire
(Efes 3, 17).
Sfintii Parinti fac distinctie
între credinta din auzire care ne aduce la Hristos şi credinta care constituie
însasi viaţa Bisericii şi a membrilor ei despre care Sfântul Pavel spune ca
face ca Hristos sa se salasluiasca în inimile noastre. Sfântul Maxim
Marturisitorul o numeşte pe prima credinta simpla sau din cele auzite iar pe
cea de a doua credinta desavârsita sau din cele vazute, unitatea şi partasia
omului cu Dumnezeu. De la credinta simpla la cea desavârsita se ajunge prin
primirea harului în Sfintele Taine ale Bisericii (în special Botezul,
Mirungerea şi Euharistia) şi prin angajarea într-un efort ascetic care
urmareste curatirea de patimi şi dobândirea virtutilor potrivit poruncilor
dumnezeiesti. Credinciosul intra astfel, în Biserica, într-o relatie personala,
în permanenta crestere, cu Persoanele Sfintei Treimi care revarsa darul
duhovnicesc, inclusiv pe cel al credintei.
Credinta este asadar atât un dar
al lui Dumnezeu cât şi un raspuns al omului. Acest raspuns consta în supunerea iubitoare
fata de adevarul întrupat în Hristos, revelat de El şi marturisit de Biserica.
Supunerea iubitoare fata de adevarul revelat presupune cunoasterea dogmelor
Bisericii şi efortul ascetic personal. Cunoasterea dogmelor este esenţiala
deoarece orice abatere a cunostintei noastre intelectuale de la dreapta
înţelegere a Revelatiei se va rasfrânge inevitabil asupra manifestarilor
duhului nostru. Cu alte cuvinte, o viaţa cu adevarat dreapta este conditionata
de adevaratele conceptii despre Dumnezeu, despre Sfânta Treime".
Dar, dupa cum arata şi
Sfântul Isaac Sirul , nu ne putem opri la cunoasterea intelectuala a dogmelor
deoarece aceasta tine de credinta simpla sau din auzire. Noi suntem chemati ca, prin lucrarea poruncilor,
sa ajungem la credinta desavârsita, adevarul marturisit prin credinta
transformându-se astfel în mântuire şi viaţa.
Crezul, desi introdus mai
târziu, s-a încadrat organic în rânduiala Liturghiei
Primirea credintei din auzire
care consta în cunoasterea dogmelor şi înaintarea spre credinta desavârsita, din
cele vazute, se împlineşte în Biserica. Marturisirea credintei este o parte
integranta şi indispensabila a slujirii Bisericii. Slujbele în ansamblul lor
sunt o marturisire a credintei, învatând şi comunicând adevarul mântuitor,
ajutându-l pe fiecare madular al Bisericii sa participe la acest adevar.
Sfânta Liturghie, Taina Tainelor,
este în întregime o marturisire de credinta şi o daruire a credintei
mântuitoare ca cunoastere a lui Dumnezeu şi întâlnire cu El, având ca moment
culminant împartasirea cu Trupul şi Sângele Domnului, de aceea dupa împartasire
cântam cu bucurie: Am vazut Lumina cea adevarata, am primit Duhul cel
ceresc; am aflat credinta cea adevarata, nedespartitei Treimi închinându-ne, ca
aceasta ne-a mântuit pre noi.
Cu toate ca marturisirea credintei este un
aspect definitoriu al Sfintei Liturghii, practica rostirii Crezului, ca moment
al marturisirii comune a credintei, nu face parte din structura originara a
Liturghiei, fiind introdusa la Antiohia la sfârsitul secolului al V-lea de
patriarhul Petru Fullos iar la Constantinopol la începutul secolului al VI-lea
de patriarhul Timotei (511-518). Cei doi patriarhi erau adepti ai ereziei
monofizite şi au introdus Crezul în Liturghie în încercarea de a-si demonstra
fidelitatea fata de credinta
Sfintilor Parinti. Patriarhii
ortodocşi urmatori au pastrat practica rostirii Crezului deoarece acesta s-a
încadrat organic în rânduiala Liturghiei, alaturându-se anaforalei liturgice
care pâna atunci reprezenta principala forma de exprimare a dogmelor.
Crezul a fost formulat la
primele doua sinoade ecumenice
Crezul desemneaza, în sens
general, o sinteza a învataturilor de credinta creştine fundamentale. Crezul se
mai cheama şi simbol al credintei. Termenul de simbol vine de la un cuvânt ce
însemna parola în taberele militare. Deci pentru creştinii din vechime crezul
sau simbolul de credinta era o parola ce îi arata a fi adevarati creştini.
Desi în Noul Testament nu exista
un crez formulat ca atare, înca de la începutul Bisericii au circulat scurte
formulari, amplificate ulterior, care exprima conţinutul credintei, ferindu-o
de erezii. Aceste crezuri erau utilizate în legatura cu Botezul, atât
pentru instruirea catehumenilor cât şi pentru marturisirea credintei de catre
acestia în timpul slujbei.
În anul 325, la primul sinod
ecumenic tinut la Niceea, pe baza crezurilor baptismale folosite în Siria,
Palestina şi Cezareea, Sfintii Parinti, insuflati de Duhul Sfânt, elaboreaza, ca
raspuns la erezia lui Arie care contesta dumnezeirea Fiului, prima parte a
Crezului rostit astazi la Sfânta Liturghie. Sinodul al II-lea ecumenic, tinut
la Constantinopol în anul 381, ca raspuns la erezia lui Macedonie care contesta
dumnezeirea Sfântului Duh, completeaza Crezul de la Niceea cu învatatura despre
Sfântul Duh, despre Biserica, Botez, învierea mortilor şi viaţa vesnica. Fiind
elaborat la sinoadele ecumenice de la Niceea şi Constantinopol, acest Crez este
cunoscut sub denumirea de Crezul niceo-constantinopolitan şi este crezul
prin excelenta al creştinismului recunoscut la sinodul al IV-lea ecumenic
de la Calcedon (451) ca expresie autentica a credintei Bisericii universale.
Acesta este Crezul introdus în Liturghie la începutul secolului al VI-lea şi
pastrat pâna astazi.
Rostirea Crezului este o
expresie a unitatii de credinta
Marturisirea credintei prin
rostirea Crezului este o expresie a unitatii de credinta a madularelor
Bisericii prin marturisirea aceluiasi adevar mântuitor.
Credinta creştina este
cunoasterea şi trairea mântuirii ca restabilire a unitatii cu Dumnezeu şi,
întru El, cu ceilalti membri ai Bisericii şi cu întreaga faptura, dupa chipul
unitatii Sfintei Treimi. Este cunoasterea anticipata, în Biserica, a Împaratiei
lui Dumnezeu ca unitate de sus: Dar nu numai pentru acestia Ma rog, ci şi
pentru cei ce vor crede în Mine, prin cuvântul lor, ca toţi sa fie una, dupa
cum Tu, Parinte, întru Mine şi Eu întru Tine, aşa şi acestia în Noi sa fie una,
ca lumea sa creada ca Tu M-ai trimis. Si slava pe care Tu Mi-ai dat-o, le-am dat-o lor,
ca sa fie una, precum Noi una suntem (Ioan 17, 20-22).
Unitatea de sus este conţinutul vieţii
dumnezeiesti treimice. Credinta înseamna asadar partasia la unitatea de sus
cu Dumnezeu şi semenii, iar Biserica este tocmai împlinirea credintei, este
acea unitate care primeste, în care se intra şi la care devii partas prin
credinta. De aceea credinta nu poate fi individualista. Nu poti avea credinta
mântuitoare în afara Bisericii. Credinta se dobândeste şi se traieste în
Biserica, în comuniune cu ceilalti şi exprimând unitatea cu ceilalti.
Sfânta Liturghie este Taina în
care înaintam spre împlinirea desavârsita de catre Duhul Sfânt a unitatii de
sus a Bisericii prin aducerea Sfintei Jertfe şi împartasirea cu Trupul şi
Sângele Domnului: Iar pe noi pe toţi care ne împartasim dintr-o pâine şi
dintr-un potir, sa ne unesti unul cu altul prin împartasirea Aceluiasi Sfânt
Duh (Anaforaua Sfântului Vasile cel Mare). O conditie esenţiala pentru ca
Duhul Sfânt sa ne uneasca în Biserica este marturisirea aceleiasi credinte
revelate. Legatura organica între unitatea credintei şi împlinirea Bisericii în
Euharistie alcatuieste centrul vieţii Bisericii. De aceea numai cei uniti în
marturisirea credintei ortodoxe se pot împartasi la Sfânta Liturghie. Rostirea
Crezului este dovada ortodoxiei credintei şi a unitatii de credinta, conditie
pentru aducerea Sfintei Jertfe şi împartasirea cu Trupul şi Sângele Domnului.
Rostirea Crezul este o
reînnoire a fagaduintei facute la Botez
Crezurile au fost utilizate înca
de la începutul Bisericii pentru instruirea catehumenilor şi marturisirea
credintei la Botez. Din secolul al IV-lea, dupa formularea lui la primele doua
sinoade ecumenice, folosirea Crezul niceo-constantinopolitan s-a impus în practica
Bisericii mentinându-se pâna astazi. Astfel, fiecare creştin ortodox, la Botez,
s-a lepadat de satana şi s-a unit cu Hristos marturisindu-si credinta prin
rostirea acestui Crez fie direct (daca a fost botezat matur) fie indirect, prin
intermediul nasului (daca a fost botezat prunc).
La Sfânta Liturghie, rostirea
Crezul înseamna pentru toţi credincioşii o reînnoire a fagaduintei facute la
Botez, o afirmare a calitatii de membru al Trupului lui Hristos, Biserica.
Rostirea Crezului este
şi o proclamare a credintei
Marea majoritate a creştinilor ortodocşi de astasi au fost botezati ca
prunci, nasii marturisind credinta pentru ei. Din pacate putini nasi îsi
înţeleg responsabilitatea pe care si-o asuma atunci când boteaza un prunc de
a-l îndruma pe calea Bisericii, de a-l învata credinta. Ca urmare multi
ortodocşi nu cunosc dogmele credintei noastre. Rostirea Crezului la Sfânta
Liturghie este un prilej pentru acestia de a învata tainele credintei. Aşa dar
rostirea Crezului este şi o proclamare a credintei pentru cei
"necunoscatori şi neînvatati".
Rostind Crezul ne aratam multumirea fata de dragostea pe care Dumnezeu
ne-a dovedit-o lucrând mântuirea noastra
Contemplând tainele
mântuirii noastre exprimate de Crez nu putem decât sa fim multumitori, ca anticipare
a multumirii vesnice din veacul viitor. Marturisirea dumnezeiescului simbol
al credintei, scrie Sfântul Maxim Marturisitorul, arata multumirea
tainica pentru ratiunile şi modurile înteleptei providente dumnezeiesti cu
privire la noi, prin care ne-am mântuit, multumire care va avea loc în veacul
viitor. Raspunsul nostru la mântuirea daruita noua de Dumnezeu este
credinta. Rostind Crezul, ca expresie concentrata a credintei, ne aratam
multumirea fata de dragostea pe care Dumnezeu ne-a dovedit-o lucrând mântuirea
noastra. Ne pregatim astfel
sa ducem, în unitate de credinta şi iubire, mai departe multumirea noastra prin
aducerea Sfintei Jertfe şi rostirea anaforalei liturgice.
Unitatea Bisericii ca traire anticipata a Împaratiei cerurilor este atât o
unitate de credinta cât şi de iubire. De aceea marturisirea unitatii de
credinta prin rostirea Crezului este legata de sarutul păcii, ritualul care
exprima unitatea de iubire. ?Propriu-zis dreapta credinta este ratiunea de a fi
a iubirii şi temeiul neclintit al unitatii. Iubirea nu e de conceput fara
daruire deci fara dar. Iar darul iubirii autentice este adevarul; în Biserica
adevarul credintei. Astfel unitatea deplina e posibila în credinta cea una,
absoluta, revelata a Prea Sfintei Treimi prin Hristos în Duhul Sfânt".
Numai uniti prin iubire putem
sa marturisim dreapta credinta comuna
Invitatia diaconului la daruirea
sarutului păcii şi raspunsul credincioşilor scoate în evidenta faptul ca
unitatea de iubire se împlineşte în unitatea de credinta: ?Sa ne iubim unii pe
altii ca într-un gând sa marturisim!?. Numai uniti prin iubire putem sa
marturisim ?într-un gând? dreapta credinta comuna: ?Pe Tatal, pe Fiul şi pe
Sfântul Duh, Treimea cea de o fiinta şi nedespartita?. Acest raspuns este o
prima marturisire sintetica a credintei în Sfânta Treime, întarita de actul
concret al sarutului păcii.
Usile istoriei se închid şi
suntem facuti partasi ospatului de nunta al lui Hristos
Usile, usile, cu întelepciune
sa luam aminte! rosteste diaconul
introducând rostirea Crezului. Initial prima parte (Usile, usile!) era un
îndemn adresat ipodiaconilor pentru a închide şi pazi usile bisericii şi a nu
lasa sa intre necredincioşii şi catehumenii. Partea a doua (Cu întelepciune sa
luam aminte!) este o provocare a atentiei credincioşilor asupra Crezului care
urmeaza a fi rostit.
Sfintii Parinti ne atrag atentia
asupra sensurilor duhovnicesti ale acestui îndemn. ?Închiderea usilor
bisericii, scrie Sfântul Maxim Marturisitorul, arata trecerea celor pamântesti
şi intrarea viitoare a celor vrednici în lumea inteligibila sau la ospatul de
nunta al lui Hristos (?); de asemenea, lepadarea desavârsita a lucrarii
ratacite din simtiri". Sfânta Liturghie este înaltarea Bisericii în
Împaratia lui Dumnezeu. Daca prima parte a Liturghiei, Liturghia catehumenilor
sau a Cuvântului, exprima deschiderea misionara a Bisericii catre lume, cea de
a doua parte, Liturghia credincioşilor (euharistica) reprezinta separarea
Bisericii de lume, iesirea din timp şi intrarea în Împaratia lui Dumnezeu.
Usile istoriei se închid şi noi suntem facuti partasi ospatului de nunta al lui
Hristos. În Biserica primara acest lucru era exprimat de închiderea efectiva a
usilor bisericii dupa ce au ramas înauntru numai cei credincioşi care se vor şi
împartasi. Este un privilegiu înfricosator sa ramâi în biserica la Liturghia
credincioşilor, privilegiu pe care îl constientizam atât de putin astazi. Nu
poti intra la ospatul de nunta al lui Hristos fara haina de nunta pentru ca vei
fi aruncat afara (Matei 22, 1-14) de aceea, pentru a ne face vrednici trebuie
sa lepadam ?lucrarea ratacita din simtiri? adica sa ne curatam de toata
pervertirea pe care patimile au lucrat-o în noi. Cu nazuinta de a înainta
astfel de la credinta simpla, din auzire, la cea desavârsita, din vedere, sa
lepadam toata grija cea lumeasca, cum ne îndeamna şi imnul heruvimic, şi sa ne
îndreptam toata atentia spre marturisirea credintei prin rostirea Crezului.
Crezul este o sinteza a
dogmelor credintei noastre
Crezul niceo-constantinopolitan
sintetizeaza învatatura Bisericii exprimând ?paradoxurile fundamentale? ale
credintei noastre şi anume unitatea de fiinta şi deosebirea personala între
Tatal, Fiul şi Duhul Sfânt şi, pe de alta parte, unirea dumnezeirii cu
umanitatea în Persoana Fiului, paradoxuri la baza carora sta iubirea nemasurata
a lui Dumnezeu din sânul Sfintei Treimi revarsata asupra omenirii. Se înţelege de la sine ca nici un crez
finit nu poate spune vreodata tot ce este de spus despre Dumnezeul cel infinit.
Crezul e mai curând o declaratie omeneasca dumnezeieste insuflata, spre a ne
ajuta la înţelegerea lui Dumnezeu. Sfântul Pavel numea pe Hristos "darul
negrait" al lui Dumnezeu, ceea ce subliniaza faptul ca nici un crez nu
poate cuprinde vreodata sau sa ajunga la capatul plinatatii întelesului lui
Hristos. Cu toate acestea, recunoscându-ne finitudinea, nu putem ascunde cele
ce a facut Dumnezeu pentru noi. Trebuie sa ne rostim credinta, oricât de
nedesavârsit. Aceasta a încercat sa faca Biserica prin Crez. Trebuie sa stim ce
anume credem şi în Cine credem, daca vrem sa traim ca creştini.?
Pr. Florin Botezan
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu