Unul dintre scopurile principale ale ritualurilor Intrarii mari este pregatirea duhovniceasca a slujitorilor pentru aducerea Sfintei Jertfe. Un loc important în acest sens îl ocupa rostirea în taina de catre preot a rugăciunii "Nimeni nu este vrednic" dupa ecfonisul "Ca sub stapânirea ta totdeauna fiind paziti, Tie slava sa înaltam, Tatalui şi Fiului şi Sfântului Duh ..." al celei de a doua rugăciuni pentru credincioşi, în timp ce credincioşii intoneaza Heruvicul.
Rugăciunea este rostita de catre preot pentru sine
Rugăciunea din timpul cântarii heruvimice, desi apare în cele mai vechi
manuscrise liturgice, nu face parte din structura originara a Liturghiei. Este probabil o rugăciune de origine
monastica, adoptata la Marea Biserica (Sfânta Sofia) din Constantinopol în a
doua jumatate a secolului al X-lea . Ea dubleaza oarecum atât rugăciunea
punerii înainte spusa dupa asezarea darurilor pe Sfânta Masa cât şi rugăciunile
pentru credincioşi, subliniind şi dezvoltând ideile cuprinse în acestea.
Cuprinzând numeroase citate şi aluzii scripturistice, se distinge de celelalte
rugăciuni ale Sfintei Liturghii atât prin faptul ca este adresata lui Hristos
şi nu lui Dumnezeu Tatal cât şi prin faptul ca este rostita de catre preot pentru
sine, la persoana I singular, şi nu în numele comunitatii.
Raspunderea personala a
preotului pentru plinatatea vieţii bisericesti
Înainte de aducerea darurilor pe
Sfânta Masa şi savârsirea jertfei fara de sânge, rugăciunea "Nimeni nu
este vrednic", de o frumusete şi profunzime aparte, exprima cutremurul cu
care preotul trebuie sa-si împlineasca mareata slujire, constiinta nevredniciei
sale şi a nevoii de a primi ajutorul de sus.
În acelasi timp ea îi atrage
atentia preotului asupra raspunderii personale pe care o are, caci numai
hirotonia nu îl face în mod automat un slujitor vrednic. "Biserica nu
neaga validitatea tainelor savârsite de orice popa, fie bun, fie rau, însa
Biserica totodata cunoaste şi toata înfricosatoarea realitate a dependentei vieţii
bisericesti de demnitatea sau nedemnitatea acelora carora le este încredintata
iconomia tainelor lui Dumnezeu?" . Aşa dar, ceea ce trebuie sa cautam nu
este minimul, validitatea, ci plinatatea vieţii în Hristos traita în Biserica
în slujbe şi, în mod deosebit, în Sfânta Liturghie.
E nevoie ca fiecare, preot sau
laic, sa se straduiasca ca, în puterea Sfântului Duh, sa se ridice la înaltimea
slujirii sale. De aceea rugăciunea preotului pentru sine se completeaza în mod
fericit cu cântarea heruvimica ce ne îndeamna pe toţi sa lepadam toata grija
cea lumeasca pentru a-L putea primi pe Hristos.
Tâlcuirea rugăciunii
"Nimeni dintre cei legati cu pofte şi cu desfatari trupesti nu este
vrednic sa vina, sa se apropie, sau sa slujeasca Tie, Împaratul Slavei (Psalm 23,
7-10); caci a sluji Tie este lucru mare şi înfricosator chiar pentru puterile
cele ceresti."
Rugăciunea debuteaza cu afirmarea
neputintei oricarei fapturi omenesti de a se ridica la vrednicia slujirii lui
Dumnezeu "caci este lucru mare şi înfricosator" chiar şi pentru
îngeri. De altfel Heruvicul ne avertizeaza ca, participând la Sfânta Liturghie,
noi închipuim puterile îngeresti. Titlul de Împarat al slavei este preluat din
Psalmul 23, 7-10 unde se precizeaza ca Împaratul slavei este "Domnul (Yahve)
Cel tare şi puternic, Domnul Cel tare în razboi". Aplicând lui Hristos,
caruia îi este închinata rugăciunea, aceasta titulatura, noi afirmam implicit
dumnezeirea sa.
"Dar
totusi, pentru iubirea Ta de oameni cea negraita şi nemasurata, nemutat şi
neschimbat Te-ai facut om, şi Arhiereu Te-ai facut noua, şi, ca un Stapân a
toate, ne-ai dat slujba sfânta a acestei jertfe liturgice şi fara de
sânge."
Cunoscând neputinta omeneasca, "Dumnezeu
aşa a iubit lumea, încât pe Fiul Sau Cel Unul-Nascut L-a dat ca oricine crede
în El sa nu piara, ci sa aiba viaţa vesnica" (Ioan
3, 16). Potrivit învataturilor
formulate la sinoadele III şi IV ecumenice (431 respectiv 451), Fiul lui
Dumnezeu s-a facut om adevarat însa a ramas şi Dumnezeu adevarat, firea
omeneasca unindu-se cu cea dumnezeiasca în persoana Mântuitorului Iisus Hristos
neamestecat şi neschimbat, neîmpartit şi nedespartit. Rugăciunea noastra preia
termenul atreptos (neschimbat) al acestei definitii dogmatice pentru a sublinia
unirea celor doua firi în persoana Mântuitorului.
Hristos, aducându-se pe Sine
însusi ca jertfa unica şi atotcuprinzatoare, S-a aratat a fi Arhiereu
desavârsit: "sfânt, fara de rautate, fara de pata, osebit de cei pacatosi,
şi mai presus decât cerurile" (Evrei 7, 26). El este Arhiereul nostru cel
mare care a strabatut cerurile (Evrei 4, 15) şi care, fiind Dumnezeu adevarat
şi om adevarat, poate suferi cu noi în slabiciunile noastre, ispitit întru
toate dupa asemanarea noastra, afara de pacat (Evrei 4, 16). Preotia lui
Hristos se împlineşte vesnic în Biserica fiindca El "a dat preotului
sfânta slujire vazuta a jertfei liturgice fara de sânge, adica l-a facut organ
constient prin care El însusi Îsi actualizeaza jertfa de pe Golgota în mod
nesângeros spre împartasirea credincioşilor cu ea sub chipuri vazute".
"Ca
singur Tu, Doamne Dumnezeul nostru, stapânesti cele ceresti şi cele pamântesti
(I Paral 29, 11), Care Te porti pe scaunul cel de heruvimi, Domn al serafimilor
şi Împaratul lui Israel (Sofonie 3, 15; Ioan 1, 49), Cel ce singur esti Sfânt
şi întru sfinti Te odihnesti (Isaia 57, 15)."
Rugăciunea insista asupra
faptului ca Arhiereul nostru, Cel care este alaturi de noi în slabiciunile
noastre şi a încredintat preotului slujirea vazuta a jertfei celei fara de
sânge, este Dumnezeul cel Atotputernic, Cel singur Sfânt. Pentru a exprima cu
cât mai multa putere acest lucru sunt preluate sau parafrazate o serie de
expresii biblice care ni-l descopera pe Dumnezeu. Ne alaturam lui David care îl
slaveste pe Dumnezeu spunând: "Toate câte sunt în cer şi pe pamânt sunt
ale Tale; a Ta este, Doamne, împaratia şi Tu esti mai presus de toate, ca unul
ce împaratesti peste toate" (I Paral 29, 11). Iar proorocul Sofonie Îl
numeşte Împaratul lui Israel (Sofonie 3, 15), expresie preluata de Natanael
pentru a-L numi pe Hristos (Ioan 1, 49).
"Deci
pe Tine Te rog, Cel ce Singur esti bun (Matei 19, 17) şi bine-ascultator, cauta
spre mine pacatosul şi netrebnicul robul Tau (Luca 17, 10) şi îmi curateste
sufletul şi inima de cugete viclene (Evrei 10, 22); şi învredniceste-ma (II
Corinteni 3, 6), cu puterea Sfântului Tau Duh, pe mine, cel ce sunt îmbracat cu
harul preotiei, sa stau înaintea Sfintei Tale Mese acesteia, şi sa jertfesc
Sfântul şi Preacuratul Tau Trup şi Sfântul Sânge. Caci la Tine vin, plecându-mi
grumajii mei şi ma rog Tie: sa nu întorci fata Ta de la mine (Psalm 142, 7),
nici sa ma lepezi dintre slujitorii Tai (Înt 9, 4), ci binevoieste sa-ti fie
aduse darurile acestea de mine, pacatosul şi nevrednicul robul Tau."
În fata lui Dumnezeu, despre Care
Însusi Hristos ne spune ca este Cel singur bun (Matei 19, 17), preotul se vede
aşa cum este adica pacatos, plin de cugete viclene, sluga netrebnica ce
încearca sa faca ceea ce este dator sa faca (Luca 17, 10). Realizând cât este
de nevrednic îsi pune nadejdea în Cel care l-a chemat la slujirea aceasta
îmbracându-l în harul preotiei cerând sa-l învredniceasca, precum pe Sfântul
Apostol Pavel (II Corinteni 3, 6), sa fie slujitor al Sau şi sa aduca Sfânta
Jertfa.
"Ca Tu esti Cel ce aduci şi Cel ce Te aduci
(esti adus), Cel ce primesti şi Cel ce Te împarti (esti împartit), Hristoase
Dumnezeul nostru, şi Tie slava înaltam, împreuna şi Celui fara de început al
Tau Parinte şi Preasfântului şi Bunului şi de viaţa facatorului Tau Duh, acum
şi pururea şi în vecii vecilor. Amin."
Încheierea rugăciunii ni-L descopera pe Hristos în
mijlocul Bisericii Sale
ca adevarat slujitor al Sfintei Liturghii, în acelasi timp jertfitor, jertfa şi
primitor al jertfei. Pentru a exprima aceasta sunt folosite patru participii
preluate dintr-o omilie a lui Teofil al Alexandriei (atribuita initial
Sfântului Chiril al Alexandriei) rostita în Joia Mare a anului 400: "Cel
ce aduci şi Cel ce Te aduci (esti adus), Cel ce primesti şi Cel ce Te
împarti (esti împartit)".
Folosirea
celui de al treilea participiu (Cel ce primesti) a dat nastere la mijlocul
secolului al XII-lea, la o puternica controversa teologica ca urmare a
contestarii calitatii de primitor a jertfei a lui Hristos de catre un oarecare
Soterikhos Panteugenes, candidat pentru scaunul de patriarh al Antiohiei. Doua
sinoade tinute la Constantinopol în 1156 şi 1157 au exprimat învatatura
ortodoxa potrivit careia Iisus Hristos în Euharistie şi pe Cruce ca om se aduce
lui Dumnezeu iar ca Dumnezeu primeste aceasta jertfa în unire cu Tatal şi cu
Duhul .
Preotul nu se separa de
credincioşi
Preotul este organul vazut
prin care Hristos aduce şi este adus ca jertfa de unde se vede înca o data
responsabilitatea lui înfricosatoare. Dar preotul nu monopolizeaza slujirea. El
devine organ vazut prin care lucreaza Hristos în virtutea hirotoniei prin care
primeste preotia Mântuitorului pe care Acesta a încredintat-o Bisericii, Trupul
Sau. Toti slujesc la
Liturghie, fiecare însa în rândul treptei sale şi fara ca slujirile sa se
confunde. Preotul nu se separa de credincioşi în aducerea Sfintei Jertfe ci
este întâi-statatorul adunarii euharistice afirmând prin aceasta unirea
tuturor, clerici şi laici, în slujirea Sfintei Liturghii.
[Pr. Florin Botezan]
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu